האם סויה מורידה את הסיכון לסרטן שד? (מתוך Natl Cancer Inst.)

ממטה-אנליזה חדשה עולה כי דיאטה עשירה בסויה מורידה מעט את הסיכון לסרטן שד. עם זאת, החוקרים אינם ממליצים על צריכת סויה כאמצעי מניעה של סרטן שד, מאחר שמגבלות המחקר ותופעות הלוואי האפשריות המופיעות במחקר זה ובמחקרים אחרים.

ההשערה היתה כי צריכה גבוהה של מוצרי סויה תורמת לסיכון הנמוך של סרטן שד במדינות אסיה. עם זאת, תוצאות מחקרים אפידמיולוגיים לבדיקת הקשר הזה, שונים מאוד זה מזה, ונתונים ניסיוניים מוכיחים כי יש צורך בנתונים אפידמיולוגיים לפני שניתן יהיה לקבוע המלצות מתאימות, בעיקר בנשים בסיכון גבוה לסרטן שד, ואלו ששרדו את המחלה.

החוקרים מצאו 18 מחקרים אפידמיולוגיים שפורסמו בין 1978 ו-2004, ובדקו את הקשר בין סויה ובין סיכון לסרטן שד. הם העריכו את הסיכון היחסי לפי החשיפה האורגינלית לסויה שהוגדרה בכל מחקר, או הערכה של צריכת חלבוני הסויה היומית.

המחקרים היו שונים מאוד זה מזה בהערכת הסיכון, רמות ומדדי חשיפה לסויה, ותיקנון לערפלנים. ניתוח הנתונים בכל הנשים הראה כי צריכה גבוה של סויה קשורה בירידה מתונה בסיכון לסרטן שד (OR=0.86, 95% CI=0.75-0.99). קשר זה היה חסר חשיבות סטטיסטית בנשים, ממדינות אסייאתיות (OR=0.89, 95% CI=0.71-1.12).

בעשרת המחקרים שרובדו לפי מצב המנפאוזה, הקשר ההפוך בין סויה וסיכון לסרטן שד, היה מעט חזק יותר בהשוואה לנשים לאחר מנפאוזה (OR=0.70, 95% CI=0.58-0.85), בהשוואה לנשים לאחר מנפאוזה (OR=0.77, 95% CI=0.60-0.98). עם זאת, 8 המחקרים לא מצאו תוצאות ספציפיות, ו-6 האחרים לא תמכו בקשר. כאשר ניתחו את חשיפה לסויה עם הסיכון לסרטן שד בנשים לאחר מפאוזה (OR=0.94, 95% CI=0.92-0.97).

החוקרים טוענים כי צריכת סויה צריכה להיות קשורה בירידה קלה בסיכון לסרטן שד. עם זאת, יש לפרש את התוצאות בזהירות בשל האפשרות לסיווג שגוי לאחר החשיפה, ערפלנים והעדר קשר בין מנה ותגובה. בהתבסס על התוצאות הללו ומעט מחקרים ניסיוניים הרומזים לתופעות לוואי של מרכיבי סויה, המלצות למינון גבוה של Isoflavone דרך הוריד.

מחקרים עתידיים צריכים למצוא סיבה לחום ורמות הסויה בדוף. כמו כן, חשוב להבין טוב יותר את ההתפתחות והחשיפה המוקדמת יותר בנשים בשלב מוקדם, המקבלות טיפול ל-BRCA. בעיקר אלו עם גידולים עם רצפטורים חיוביים לאסטרוגן, ואלו שטיפלו בעבר בסרטן שד.

רק לאחר הבנה מלאה של הקשר בין צריכת סויה וסרטן שד, ניתן יהיה להמליץ להמליץ על צריכת סויה להורדת הסיכון לסרטן שד.

Natl Cancer Inst. 2006;98:430-431

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה