האם שימוש בנוגדי בדכאון במחלת לב כלילית מעלה את הסיכון לתמותה ? (American Psychosomatic Society )

דיווח על מחקר שהוצג בכנס החברה האמריקאית לפסיכוסומטיה מצביע על כך שמטופלים הסובלים ממחלת לב כלילית (CAD), עלולים להיות בסיכון מוגבר למוות פתאומי במידה והם משתמשים בתרופות נוגדות דכאון.

החוקרים העריכו את הסיכון למוות קרדיאלי פתאומי באופן פרוספקטיבי בחולי CAD. החוקרים ניתחו מידע באשר לסימפטומים דכאוניים ולשימוש בתרופות נוגדות דכאון בין 921 מטופלים בגילאים של בין 21 ל-90, אשר אושפזו על רקע ביצוע של צינתור אבחנתי.

טיפול נוגד דכאון ניתן ל-19.4% מהמשתתפים, כששני שליש ממנו נעשה באמצעות תרופות ממשפחת ה-SSRI . החוקרים דיווחו על המימצאים העיקריים הבאים:


  • במהלך 3 שנות מעקב, 21.4% מהמטופלים שעשו שימוש בנוגדי דכאון – נפטרו, וזאת לעומת 12.5% בקבוצה שלא נטלה תרופות נוגדות דכאון.
  • לאחר התאמה של משתנים דמוגרפים, רמות LVEF , דרגת דכאון ותחלואה נלווית, השימוש בתרופות נוגדות דכאון נשאר גורם סיכון עצמאי למוות עם יחס סיכון של 1.62 ומובהקות סטטיסטית של p=0.029 
  • עם זאת, החוקרים מעירים שמכיוון שהמחקר לא היה מבוקר פלציבו, ייתכן שהמטופלים שנטלו טיפול נוגד דכאון היו עם גורמי סיכון נוספים שיכולים להסביר את הסיכון המוגבר לתמותה, ושיש מקום למחקר נוסף שיוכל להעריך את מכלול הגורמים התורמים לתמותה בחולי CAD .

לדיווח ב-NELM

הערת המערכת: כפי שאף ציינו מחברי המחקר עצמו, אין בתוצאות אלה בכדי להנחות או להמליץ על הפסקת נטילת תרופות נוגדות דכאון בחולי CAD . ייתכן מאוד שהמטופלים שהשתמשו בנוגדי דכאון נמצאו בחומרת דכאון גדולה יותר, ולכן אף נפגעו מערכות אחרות כמו מערכת החיסון, דבר שהעלה את הסיכון לתמותה, בלי קשר לשימוש בתרופות עצמן.

מימצא דומה אגב דווח אצלנו לפני כשנה בעקבות פירסום ב-Heart  . גם שם, למרות הסיכון המוגבר למוות לנוטלי התרופות האנטי-דכאוניות החוקרים היו זהירים במסקנותיהם וציינו כי ייתכן והגורם לתמותה המוגברת הוא חומרת הדכאון עצמו, ולא הטיפול בו…

על הקשר בין דכאון לתמותה ממחלות לב (וסוכרת) פורסמו בעת האחרונה מס ‘מחקרים, שניתן לעיין בהם בקישורים הבאים:

דכאון קשור לתמותה בחולים הסובלים מאי ספיקת לב וממחלת כליות (2004- Am J Kidney Dis)   

דכאון מעלה סיכון לתמותה בחולי סוכרת (Am J Epidemiol) 

נראה כי המסקנה האופרטיבית החשובה שעולה ממהחקר היא שיש מקום למעקב והשגחה קפדניים יותר אחרי חולי מחלת לב כלילית הנמצאים בדכאון ומטופלים בתרופות נוגדות דכאון.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה