תוצאות מחקר ה-WHI שגויות: חוקרים ממליצים על תחליף הורמונלי אלטרנטיבי (Fertil Steril)

חוקרים טוענים כי יתכן שההשפעות המזיקות של טיפול הורמונולי חלופי בגיל המנופאוזה שתועדו במחקר ה-Women’s Health Initiative (או WHI) משקפות למעשה פגמים במבנה המחקר. הם מציעים כי טיפול מחזורי הולם בנשים צעירות יותר מפחית למעשה את הסיכון ללקות במחלת לב, כפי שהראו מחקרים קודמים.

החוקרים מציינים כי ל-WHI נרשמו נשים שגילן נע בין 50-79 שנים, שרבות מהם כבר צפויות לסבול מטרשת עורקים כליליים תת-קלינית, עוד לפני תחילת נטילת הטיפול ההורמונלי.

החוקרים כותבים כי במידה והנשים החלו להשתמש באסטרוגן אחרי שעורקיהן כבר הוצרו בשל המחלה, עלול האסטרוגן להזיק בשל יצירת קרישים בכלי הדם החולים, דבר העלול לגרום להתקפי לב ולשבץ.

פגם נוסף הינו שחוקרי ה-WHI בדקו שימוש ממושך באסטרוגן מצומד משולב ממקור סוס יחד עם medroxyprogesterone acetate בנשים בעלות רחם משום שהם הניחו שטיפול זה נוח יותר לנשים. בקרב נשים הנוטלות טיפול הורמונלי משולב מתמשך מופיעים מקרים רבים יותר של ארועי לב וארועים בכלי הדם, והמחקר הופסק בשל הסיכונים הבריאותיים הכלליים שהופיעו ועלו על-פני יתרונות הטיפול.

אולם, מחר אחר מעיד כי פרוגסטין מחזיר את ההשפעה המגוננת על הלב של אסטרוגן. החוקרים מציינים כי במחקר קודם (ה-Nurses’ Health Study) שבו השתתפו נשים בגילאי 30-55 שנים, מעידות התוצאות על ירידה בשיעור של 50%-40% במספר התקפי הלב בקרב נשים שנטלו אסטרוגן.

החוקרים כותבים כי טיפול מחזורי, ולא מתמשך ב-micronized progestin מספק הגנה הולמת מפני היפרפלסיה של האנדומטריום ופוגם באופן המועט ביותר בהשפעות המועילות של האסטרוגן על מערכות הלב וכלי הדם.

יתר על כן, החוקרים מסבירים את העליה הקטנה בסיכון ללקות בסרטן שד שנצפתה ב-WHI על-ידי השפעה של טיפול הורמונלי משולב ממושך על סרטנים שכבר קיימים.

לבסוף, מציינים החוקרים כי רמות האסטרוגן בסרום לא נמדדו במסגרת ה-WHI, וכי יש להתאים את המינונים בכדי לשמור על הרמות בתוך הטווח התקין, הפיסיולוגי המאפיים את הגיל שלפני המנופאוזה.

החוקרים מציינים כי כיום מתוכנן מחקר גדול שיבחן את יתרונות מתן האסטרוגן לנשים במנופאוזה, בגילאי 40-55 שנים. הם מסכמים כי יש לבצע מחקר גדול שיבחן סוגים אחרים של טיפול הורמונלי, פרט למתן מתמשך של אסטרוגן משולב יחד עם פרוגסטין בכדי להעריך נכונה את הסיכונים והיתרונות.

לידיעה במדסקייפ

Fertil Steril 2005;6:1589-1601.

הערת מערכת: באפריל 2004 הצגנו סקירה מתוך ה-BMJ במסגרת גורנאל קלאב 413 אשר הציעה אסטרטגיות לשימוש ב-HRT ומצאנו לנכון להפנות אליה גם בעקבות דיווח זה. קישור לידיעה
כמו כן מעניין לציין שאותו עיתון שפירסם את המחקר שלעיל , כבר פירסם ביוני  2004 מאמר שבו תקף את מסקנות מחקר ה-WHI … קישור לידיעה

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה