בדיקה רקטאלית דיגיטאלית יכולה לזהות סרטן ערמונית בנוכחות PSA תקין (Urology)

ממחקר חדש עולה כי אבנורמליות המאובחנות בבדיקת Digital Rectal Examination (DRE) יכולות לסייע באיבחון סרטן ערמונית, אפילו בנבדקים עם רמות PSA נמוכות.

יש רופאים המתנגדים לשימוש ב-DRE בנבדקים עם רמות PSA נמוכות מ-4 ננוגרם למ”ל, תחת האמונה שסרטן ערמונית בנבדקים אלו עשוי להיות ממצא אקראי.

החוקרים זיהו 916 נבדקים עם ממצאים אבנורמלים בבדיקת DRE ורמת PSA נמוכה מ-4 ננוגרם למ”ל. מרבית הנבדקים עברו ביופסיה סטנדרטית באמצעות US. סרטן ערמונית אובחן ב-81 מהנבדקים (8.8%).

החוקרים ראו כי הערך המנבא החיובי של DRE עלה עבור רמות PSA גבוהות יותר בסרום, כאשר סרטן אובחן ב-1.8% מהנבדקים עם רמות PSA בטוח 0-0.9 ננוגרם למ”ל, לעומ 21% בקרב נבדקים עם רמות PSA בטווח 3-3.9 ננוגרם למ”ל (P<0.0001).

גיל היה גם כן פקטור משמעותי, וסרטן אובחן ב-5.4% מהנבדקים מתחת לגיל 50, וב-11.3% מהנבדקים מעל גיל 70 (P=0.03).

החוקרים הגדירו “אבחנת מזל” כסרטן ערמונית שאובחן לאחר Radical Prostatectomy, בצד המנוגד לצד בו זוהתה אבנורמליות ממשית. החוקרים ציינו כי 19% מהגידולים זוהו במזל.

מהמחקר עולה כי אבנורמליות בבדיקת DRE בנבדקים שאובחנו עם סרטן ערמונית, העידה במרבית המקרים על סרטן, ולכן, במרבית הנבדקים, אבחנת סרטן לא היתה אקראית.

עם זאת, החוקרים מסכימים כי בנבדקים עם ממצאים אבנורמלים בבדיקת DRE ורמות PSA נמוכות מ-2 ננוגרם למ”ל ניתן להסתפק במעקב צמוד, ללא צורך בביופסיה מהערמונית.

Urology 2005;66:803-807.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה