החלפת דיסק לומברי / דר’ אבי פנסקי עורך מדור אורטופדיה-פיזיוטרפיה

מאמר הסקירה הבא עוסק בהחלפה מלאה של הדיסק הלומברי.

ניתוח זה נקרא ארטרופלסטיה שלמה של עמוד השדרה Total Disc Arthroplasty (TDR) .

על מנת להוות תחליף הולם לניתוח הקלאסי של איחוי החוליות ( Fusion) בעמוד השדרה הלומברי הדגנרטיבי ולשמר את התנועה והפונקציה של החוליות, על TDR להשיג את המטרות הבאות: כריתת הדיסק הפגוע (בהנחה שהוא הגורם העיקרי לכאב), שחזור גובה הדיסק (וכך הגדלת קוטר הפורמינות והקטנת הלחץ על מפרקי הפסט), ייצוב הסגמנט, שמירת הלורדוזיס הלומברי ושמירה או שיפור של טווח התנועה וכך הגנה על סגמנטים שכנים משינויים ניווניים. על חומר התחליף לדיסק לקיים את הפונקציות האלה ללא שחיקה למשך שנים רבות, לאפשר הדמייה ובלית ברירה ניתוחי רביזיה.

קיימים מספר סוגים של תחליפי דיסקים. העיקרון המנחה הוא משטח מתכתי עם חרירים קטנטנים מול החוליות ( חלק מהמשתלים מצופה בקלציום פוספט) ובין המשטחים המתכתיים פוליאתילן במשקל מולקולרי גבוה או מפרק למשל מסוג Ball and Socket. הייצוב הראשוני מושג ע”י הינעצות של המשטחים המתכתיים לעצם הסובכונדרלית בחוליות והייצוב המשני ע”י צמיחת עצם לחרירים הקטנטנים במשטחים המתכתיים. 

התוויות מקובלות ומוסכמות ל TDR כוללות: כאב גב על רקע דיסקוגני בגובה אחד (L4-L5 או L5-S1) פתולוגיה של הדיסק על סמך CT או MRI, גיל 18-60, כשלון טיפול שמרני של לפחות 6 חודשים כשהתלונה העיקרית היא כאבי גב ופחות הקרנה לרגל. לא מומלץ לבצע את הניתוח במצבי השמנה ניכרת, זיהום, רגישות למתכת, מחלת עצם מטאבולית כאוסטיאופורוזיס, עיוותים בחוליות וכדומה.

חלק מהמצבים לגביהם אין הסכמה לגבי האינדיקציות כוללים היצרות תעלת השדרה, פריצת דיסק ואוסטיאוארטריטיס במפרקי הפסט.

ניסיון מצטבר ומעקב ארוך יותר יתנו מענה על מספר שאלות קריטיות: מה החשיבות של חומרי הפסולת של הפוליאתילן או של המתכת, האם גם כאן יתרחש אוסטיאוליזיס והתרופפות בדומה למתרחש במשתלי מפרק ירך וברך? מהו המשתל האידיאלי, האם עדיף ציר סיבובי קבוע או משתנה? משתל מוגבל (Constrained) או בלתי מוגבל? האם גם כאן תתכנה הסתיידויות הטרוטופיות?

לשאלות אילו אין עדיין תשובה חד משמעית, אך נראה כי העתיד מאיר פניו לכל העוסקים בתכנון וייצור המשתל המלכותי הזה.הון עתק מושקע בטכנולוגיה ומחקר ויתכן מאד כי בעתיד הקרוב TDR יהפוך לניתוח שגרתי כמו החלפת מפרקי ירך או ברך.


H. M. Mayer. Total lumbar disc replacement. J Bone Joint Surg [Br] 2005;87-B:1029-1035

   

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה