לא נמצא ערך PSA מסוים שנקשר ישירות לסיכון להימצאות סרטן הערמונית (JAMA)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, לא מצויים ערכי PSA המראים גם רגישות וגם ספציפיות גבוהה בזיהוי סרטן הערמונית, אלא ששיעור סיכון רציף נצפה לאורך כל טווח הערכים. בכדי לבחון את מידת הרגישות והספציפיות של ערכי ה-PSA השונים ניתחו החוקרים מידע שנאסף בקרב 8575 גברים שהיוו את קבוצת הביקורת שקיבלה פלצבו במסגרת מחקר העוסק במניעת סרטן הערמונית. בנבדקים נמדדו ערכי PSA שאינם גבוהים מ-3.0ng/mL והם עברו בדיקה רקטלית ידנית שתוצאותיה נמצאו תקינות.

5587 (65.2%) מהנבדקים עברו לפחות בדיקת ביופסיה אחת מהערמונית במהלך 7 שנות המעקב. ב-1225 (21.9%) מהם אובחן סרטן הערמונית.

כאשר הועלה ערך הסף לגילוי סרטן מ-1.1ng/mL ל-4.1ng/mL, פחת שיעור הרגישות מ-83.4% ל-20.5%. בו בזמן, עלה שיעור הספציפיות מ-38.9% ל-93.8%. לכן, לא נמצא ערך סף המאפשר גם רגישות גבוהה וגם ספציפיות גבוהה.

החוקרים מציינים כי אנליזה נוספת הראתה כי הסריקות לגילוי סרטן הערמונית על-פי רמות ה-PSA מתאימות יותר לשימוש בגברים מתחת לגיל 70 שנים, בהשוואה לגברים מעל גיל זה.

החוקרים מסכמים כי התוצאות מעידות שלא קיים ערך סף שבו יש להמליץ על נטילת ביופסיה, אלא על החולה והרופא לשקול את הנושא ולהחליט האם יש צורך בבדיקה נוספת באמצעות נטילת ביופסיה מבלוטת הערמונית.

לידיעה במדסקייפ

JAMA 2005;294:66-70.

<!–


–>

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה