רטינופתיה מתפתחת מוקדם מהידוע בחולי סוכרת

על-פי מחקר חדש שתוצאותיו הוצגו במסגתר ה-American Diabetes Association 65th Scientific Sessions, עלולה רטינותפיה להוביל לעיוורון בחולי סוכרת ולהופיע מוקדם מכפי שחשבו בעבר, אפילו בשלב שבו החולה עדיין איננו סובל מסוכרת או כשרמות הגלוקוז שלו גבוהות רק במעט מהתקין.

בטווח הארוך, המשך מעקב וניתוח תוצאות בקרב 302 ממשתתפי מחקר ה-Diabetes Prevention Program (ה-DPP) המקורי שכלל 3,000 חולים, מעיד על הימצאות רטינותפיה ב-7.6% מהנבדקים המצויים במצב הקדם-סוכרתי. הממצא עשוי לחייב ביצוע סריקה מוקדמת יותר בקרב החולים ומתן טיפול מוקדם יותר לאנשים שזה עתה הופיעה אצלהם המחלה. רטינופתיה נתגלתה בכ-13% מהנבדקים שבהם התפתחה סוכרת מאז תחילת המחקר.

יו”ר ה-DPP, ד”ר Hamman, מסביר כי הפגעים דומים בברור לפגעים הנצפים בחולי סוכרת מסוג 2, אך בשלב זה לא ידועים משמעותם או טבעם וכי הדבר מעיד בברור כי רטינופתיה מתפתחת בשלב הקדם-סוכרתי.

חבר בכיר ב-ADA, ד”ר Kahn, מציין כי למרות שהפגעים שנצפו אינם חמורים מספיק בכדי להשפיע על הראיה, אך ניתן להבחין בשינויים באמצעות בדיקה פוטוגרפית מכוונת, דבר המעיד על התפתחות סיבוכי הסוכרת שנים לפני איבחונה. הנבדקים במחקר נבדקו פעמיים בשנה במהלך תקופה בת 5 שנים. למידע שנאסף ערך רב, לאור העובדה כי מעט מחקרים נערכו בקרב נבדקים קדם-סוכרתיים, והוא יסייע לחוקרים לקבוע מתי מתרחש המעבר למצב הסוכרתי ומהם הגורמים הקליניים העיקריים להתרחשותו.

ד”ר Hamman מציין כי הממצאים חשובים במיוחד משום שאיבחון הסוכרת מתרחש, בחלק מהמקרים, כעבור 3-5 שנים לאחר הופעת המחלה. דבר זה עלול להעיד כי סריקות מוקדמות לגילוי כל סימן קדם-סוכרתי עשוי להועיל במניעת המחלה, באמצעות המלצה על שינוי גורמי סגנון חיים התורמים להתפתחות המחלה ואפשרות תחילת מתן טיפול עם הופעת הליקוי בסבילות לגלוקוז, בקרב חולים המצויים בסיכון שקיימים בהם מצבים הקשורים להתפתחות עתידית של סוכרת.

ד”ר Hamman מסביר כי ממצאי המחקר מצביעים על כך שכדאי לבצע סריקות עיניים בקרב החולים ולשקול מתן טיפול לבקרה אגרסיבית של רמות הסוכר בדם ושל לחץ הדם בשלבים מוקדמים מאוד. בתגובה לשאלות מהקהל הוא מוסיף כי יש צורך במחקרים עתידיים שיערכו במדגם חולים גדול יותר לפני שקילת שינוי נקודת הסף של רמות ההמוגלובין A1c המגדירות חולה סוכרת, מכיוון שמבחינה סטטיסטית, רמות גלוקוז לא תקינות מצויות בכ-40% מאזרחי ארצות הברית שאינם סובלים מסוכרת.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה