קפאין אינו קשור לעלייה בסיכון לפרפור פרוזדורים (Am J Clin Nutr)

קפאין אינו מעלה סיכון להתפתחות פרפור פרוזדורי, על פי תוצאות מחקר פרוספקטיבי שפורסם בגיליון מרץ של American Journal of Clinical Nutrition.

רעילות קפאין ע”י הרעלה עצמית גורמת לטאכיאריתמיה כמו טאכיקרדיה סופרהונטריקולרית, פרפור פרוזדורי, טאכיקרדיה חדרית, ופרפור חדרים. נראה כי הסיכון לאריתמיה לבבית הקשורה לצריכה יומית של קפאין מקפה, תה, קולה, קקאו ושוקולד אינו עולה ברמת החדר, אך יש צורך במידע נוסף לגבי מה שקורה ברמה הסופרהונטריקולרית, כלומר העליה.

החוקרים העריכו את הקשר בין הסיכון לפרפור פרוזדורי או רפרןף וצריכה יומית של קפאין מקפה, תה, קולה, קקאו ושוקולד ב-47,949 נבדקים בגיל ממוצע של 56 שנה.

במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 5.7, 555 משתתפים (373 גברים ו-182 נשים) פיתחו פרפור פרוזדורים או רפרוף. צריכת קפאין לא נמצאה קשורה לסיכון לפרפור פרוזדורים או רפרוף. שימוש בחמישון התחתחון של צריכת קפאין כרפרנס, יחסי סיכון מותאמים בחמישונים 2-5 היו 1.12 (95% רווח בר סמך, 0.65-1.12), 0.92 (95% רווח בר סמך, 0.71 – 1.20), ו-0.91 (95% רווח בר סמך, 0.87 – 1.44), ו-0.85 (95% רווח בר סמך, 0.70 – 1.19), בהתאמה.

מיגבלות המחקר כללו ביאס אפשרי, כוח סטטיסטי מוגבל, נכללו רק משתתפים עם פרפור פרוזדורי או רפרפוף סימפטומטי שהוביל לאישפוז או אבחנה קלינית, דיווחים עצמיים של צריכת קפאין, העדר מידע על צריכה נוספת של קפאין מתרופות.

חלק מהרופאים מייעצים למטופלים עם אריתמיה לבבית להימנע ממשקאות המכילים קפאין כמו קפה או תה. במחקר זה לא נמצאה הוכחה לפרקטיקה כזו.

במאמר מערכת צויין כי מחלות רבות שוייכו לקפאין, אך מעט אומתו. הכותבים תמכו במתודולוגיה ובמסקנות החוקרים, למרות שהמחקר לא סיפק מידע לגבי צריכה אפסית של קפאין. אף שאפשרי הדבר כי הימנעות מוחלטת מקפאין מפחיתה היארעות פרפור פרוזדורי, העדר קשר במספר גדול של דיווחים הופך את הנושא לפחות סביר.

קפאין בקפה גורם לעלייה של 2.4 מ”מ כספית בלחץ דם סיסטולי בצריכה יומית. ההשפעה מספיקה להמליץ על צריכה מתונה במטופלים בסיכון גבוה אך יחד עם הפסקת עישון, ירידה במשקל, אימון גופני ותזונה נכונה של שומנים, הנותנים יתרונות גדולים יותר וצריכים להיות ראשונים.

Am J Clin Nutr. 2005;81:578-582

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה