סרטן השד המאובחן באמצעות ממוגרפיה מצריך טיפול פחות אגרסיבי (AJR)

חוקרים מדווחים שבנשים שסרטן השד התגלה אצלן בבדיקת סקר ממוגרפית קיים סיכוי גבוה יותר שהן יעברו טיפול המשמר את השד ולא יזדקקו לכימותרפיה.

המסקנות הללו מתבססות על נתוניהן של 992 נשים שסבלו מסרטן שד פולשני. ב-532 מתוכן האבחנה של הגידול נעשתה באמצעות בדיקה פיזיקלית וב-460 באמצעות בדיקת סקר ממוגרפית.

גידולים אשר אובחנו באמצעות ממוגרפיה היו קטנים בחצי מאשר אלו שאובחנו באמצעות בדיקה פיזיקלית והסיכוי שלהם לערב בלוטות לימפה היה אף הוא קטן בחצי. 33% מהגידולים שאובחנו בממוגרפיה היו קטנים מספיק על מנת שלא יהיה צורך בהוספת טיפול כימותרפי בהשוואה ל-7% בלבד מהגידולים שאובחנו בבדיקה פיזיקלית ובסופו של דבר רק 28% מהנשים שאובחנו בממוגרפיה לעומת 56% מאלו שאובחנו בבדיקה פיזיקלית קיבלו טיפול כימותרפי (מובהק סטטיסטית).

נתון חשוב נוסף הוא שלנשים שאובחנו בממוגרפיה היה סיכוי כפול מאלו שאובחנו בבדיקה פיזיקלית לעבור ניתוח המשמר את השד ולא מסטקטומיה.

החוקרים ציינו שהתוצאות היו דומות בקבוצות הגיל 40 עד 49 ובנשים בנות 70 או יותר כאשר בקרב האחרונות ההבדל היחסי היה הגדול ביותר.

על סמך הממצאים הללו טענו החוקרים שכל עוד החולה במצב בריאותי סביר לא צריך להיות גבול עליון מבחינת גיל לביצוע בדיקת סקר ממוגרפית. “שימוש בממוגרפיה לאבחון סרטן שד פולשני מאפשר גילוי מוקדם ולכן מאפשר גם טיפול פחות אגרסיבי” הם סיכמו.

AJR 2005;184:324-329

לידיעה

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה