אובאיטיס – הקשר בין אובאיטיס למחלות נוירולוגיות/מאת פרופ’ רוזנר, עורך מדור רפואת עיניים

אובאיטיס עשויה להיות קשורה למחלות רבות כולל סינדרומים עיניים, מחלות אימוניות סיסטמיות, זיהומים וכן masquerading syndromes כמו ממאירויות. למרות הידיעה על קשר אנטומי ודמיון אימונולוגי בין העין והמח, רק לעיתים נדירות נחשד על קשר בין אובאיטיס למחלות נוירולוגיות.

כדי לבדוק קשר אפשרי כזה בוצעה ב- Casey Eye Institute, Oregon Health and Science University, Portland, OR, USA , בדיקה רטרוספקטיבית של כל החולים שהופנו לשירות האובאיטיס במהלך 15 שנה. (2)

מטרות הבדיקה היו לבדוק את השכיחות של קיום מחלות נוירולוגיות בחולי האובאיטיס, לזהות מהן ההפרעות הנוירולוגיות המופיעות יחד עם אובאיטיס ולתאר את סוגי האובאיטיס הקשורים עם האבחנות הנוירולוגיות השכיחות ביותר.

במחקר נכללו 1450 חולים עם אובאיטיס. ל- 7.9% מהם, שהיוו 115 חולים, הייתה מחלה נוירולוגית אשר נחשבה כקשורה, מבחינה הגורמים, לדלקת העינית.  המחלות הנוירולוגיות השכיחות ביותר היו   Vogt-Koyanagi-Harada disease ב-16, לימפומה ראשונית של מערכת העצבים המרכזית ב- 16, multiple sclerosis ב- 14 וזיהומים של הרפס וירוס בעשרה. 24 חולים סבלו ממחלה נוירולוגית מסיבה לא ברורה ואלה כללו מנינגיטיס, מיאליטיס ודלקות עצביות. בחולים עם Vogt-Koyanagi-Harada disease המעורבות הנוירולוגית הייתה שכיחה 59% מתוך 29 חולים. מאידך רק ל- 25% מתוך 20 החולים עם ocular Behçets diseaseו- 7% מתוך 74 החולים עם אובאיטיס מסרקואיד היו הפרעות נוירולוגיות.

מבין 16 החולים עם Vogt-Koyanagi-Harada disease ל- 56% הייתה פנאובאיטיס או אובאיטיס אחורית דו-צדדית עם היפרדות רשתית סרוזית. ב- 38% נוספים הייתה אובאיטיס כרונית דו-צדדית עם שינויים בפיגמנטציה של הקוטב האחורי.

ב- 81% – 12 מקרים מבין 16 החולים עם לימפומה ראשונית של מערכת העצבים המרכזית הייתה ויטראיטיס. היא הייתה בילטרלית ב- 11 מקרים ואונילטרלית בשני מקרים. אינפילטרטים סוב-רטינליים ליוו את הויטראיטיס רק ב- 25% מהם שהיוו סה”כ 4 חולים.

ל- 50% (7 חולים) מבין חולי multiple sclerosis הייתה pars planitis ואובאיטיס קדמית גרנולומטוטית בילטרלית הייתה ל- 29%  (4 חולים) נוספים.

זיהום הרפטי התבטא כאובאיטיס קדמית אונילטרלית עם עליית לחץ תוך עייני (ב- 40% – 4 חולים) וכן היה מלווה בקרטיטיס ו/או באטרופיה של הקשתית. acute retinal necrosis היוותה ביטוי של זיהום הרפטי בארבעה חולים נוספים המהווים 40%.

מסקנת החוקרים הייתה שמחלות נוירולוגיות הינן שכיחות בקרב חולים עם אובאיטיס, והמאפיינים המיוחדים של הדלקת האובאלית עשויים להיות לעזר באבחנת המחלה הנוירולוגית.


Smith JR and Rosenbaum JT:

Neurological concomitants of uveitis

British J Ophthalmol 2004;88:1498-1499

Gordon LK:

Uveitis and neurological diseases – EDITORIAL

British J Ophthalmol 2004;88:1483-1484

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה