ירידה של 41% ברמת הכאבים של דיירי מוסדות סיעודיים נרשמה באמצעות יישום תהליך שיפור רב-היבטי (J American Geriatrics Society)

הקלה על כאבים בקרב דיירי מוסדות סיעודיים איננה מחייבת הגדלה של הצוות המטפל או השקעת משאבים רבים, אלא דורשת יישום תהליך שיפור רב-היבטי המדגיש את החינוך, שיתוף הפעולה, הפיקוח, ובעיקר- שינויים מהירים בהערכת הכאב ובמתן הטיפול.

החוקרים הגיעו למסקנה זו לאחר ביצוע מחקר חדשני שנערך ב-17 מוסדות סיעודיים. הקבוצה התמקדה בנושא חשוב בטיפול בקשישים: אופן הטיפול בכאבים.

מחקרים קודמים הראו כי 4 מתוך 10 דיירים במוסדות הסיעודיים סובלים מכאב חמור וקבוע. כמה מחקרים הראו שתלונות אודות כאבים אינן מקבלות יחס לעיתים קרובות, ושהדיירים אינם זוכים לטיפול הולם בבעיה או אינם זוכים כלל לקבלת טיפול שיביא לפתרונה.

החוקרים בדקו את השפעתו של שיפור איכותי מהיר על יכולת הטיפול בבעיה. הם הציבו מטרה, מצאו כלים למדידת ההצלחה, וערכו שינויים בכדי להשיג את המטרה. השינויים נערכו במהירות וכך גם מדידת הצלחתם. תהליך ה”תכנון-עשיה-בדיקה-פעולה” עדיין נמשך, עם חיזוקים המתקבלים לאורך הדרך.

שיפור איכות מהיר שימוש לשיפור הטיפול בבתי החולים במהלך עשור כמעט. בשנה שעברה פורסמו תוצאות הבדיקה הראשונה של התהליך במוסדות הסיעודיים. התוצאות הראו שהופיעו שיפורים משמעותיים במניעת פצעי לחץ ובטיפול בהם. כעת, נעשה ניסיון ראשון ליישם את התהליך בשיפור הטיפול בכאב.

יישום התהליך יצר כמה תוצאות בולטות במוסדות הסיעודיים שהשתתפו במחקר: 



  • השימוש במדידות כאב מתאימות, המביאות בחשבון גורמים כמו מידת אי הנוחות והתגובה לטיפול, עלה מ-4% ל-44%.


  • השימוש בסקאלות להערכת עוצמת הכאב, המסייעות למטפלים לעקוב אחר הכאב ולטפל בו, עלה מ-16% ל-74%.


  • השימוש בטיפולי כאב שאינם תרופתיים, כמו חימום, עיסוי או מנח טוב יותר של המיטה, עלה מ-41% ל-82%.

באופן כללי מצאו החוקרים ירידה בשיעור של 41% ברמת הכאבים בקרב הדיירים.

אחד החוקרים, פרופסור Gifford, אומר כי ידוע שיש לשפר את הטיפול בכאב והאסטרטגיות המתאימות לכך מוכרות. הוא מסביר כי מה שהוכח הוא שכאשר ארגון מיישם את האסטרטגיות כראוי, מתקבלות התוצאות הרצויות.

המוסדות הסיעודיים שהשתתפו במחקר גייסו את צוותי האחיות, העובדים הסוציאליים, המטפלים, העוזרים והעובדים האחרים בכדי להוביל מהלך של שיפור במהלך פרויקט בן 15 חודשים. טבלה רפואית סיכמה את מספר הדיירים הסובלים מכאבים. המוסדות קיבלו מידע השוואתי בינם לבין מוסדות אחרים במחקר.

הצוותים השתתפו ב6 מפגשי הדרכה בני שעתיים עודות טכניקות יעילות לטיפול בכאבים. בכל מוסד מונתה אחות מנוסה לשמש כמדריכה. לאחר מכן בחרו הצוותים את האסטרטגיות שיבדקו. הן כללו הערכות תדירות יותר של הכאבים על-ידי האחיות ודרישה מפורטת יותר למתן תרופות מהרופאים. באחד המוסדות התבקשו האחיות והעוזרים לענוד תגיות שעליהן נכתב “שאל אותי על הכאב שלך”. בכמה מוסדות החליטו לנסות לשכך את הכאבים ללא תרופות, באמצעות ארומותרפיה, עיסויים, ואפילו באמצעות מתן “ערכות נוחות” אישיות לדיירים שכללו מוסיקה מרגיעה ותמונות של בני המשפחה.

הכותבת הראשית, Rosa Baier, מסבירה כי הירידה הדרמטית ברמת הכאב בפרויקט נובעת מכמה גורמים, החל ממעורבותם של נותני הטיפול ועד להתמקדות הייחודית בהשגת שיפור. היא מסבירה כי שכפול ההצלחה עשוי להוות אתגר, בשל מקורות המימון המוגבלים של מוסדות הסיעוד.

פרופסור Teno, מציין כי אסטרטגיות יעילות מהמחקר יועלו לאתר האינטרנט שיבנה וישמש למתן הסברה וכלים למוסדות סיעודיים בכדי ליישם תוכניות שיפור איכות מהירות. האתר צפוי להופיע בשנת 2006.

הוא מסביר כי התוצאות מעידות כי ניתן לשפר את הטיפול בכאב במוסדות הסיעודיים וכי המפתח לכך הוא לא רק לחנך את נותני הטיפול הרפואי, אלא לשנות את אופן פעולתם ורק כך ניתן ליישם שינוי בעל משמעות.

Journal of the American Geriatrics Society.

לידיעה ב-doc’s guide

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • מחקר ישראלי מצא שטיפול באמצעות קרינה ממוקדת עשוי לסייע בכאב הנלווה לסרטן הלבלב (Lancet Oncology)

    מחקר ישראלי מצא שטיפול באמצעות קרינה ממוקדת עשוי לסייע בכאב הנלווה לסרטן הלבלב (Lancet Oncology)

    מחקר ישראלי חדש שנערך במרכז הרפואי שיבא,ופורסם לאחרונה ב- Lancet Oncology, עוסק בשיטת טיפול חדשה להקלה על כאב בקרב חולי סרטן הלבלב באמצעות קרינה ממוקדת. את המחקר הוביל ד"ר יעקב לורנס, מנהל מכון הקרינה במרכז לרפואת הסרטן ע"ש חוסידמן בשיבא.

  • חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מעלה את הסיכון לכאב כרוני בנשים בצבא (JAMA Netw Open)

    חשיפה לשדה קרב מלווה בסיכון מוגבר לכאב כרוני בקרב נשים בשירות פעיל בצבא ארצות הברית ובנות זוג של אנשי צבא בשירות פעיל, כאשר מצב סוציו-אקונומי נמוך והפרעות פסיכיאטריות מעלות עוד יותר את הסיכון לכאב כרוני, כך עולה מנתונים שפורסמו בכתב העת JAMA Network Open. החוקרים בחנו את הנתונים ממערכת Military Health System לזיהוי אבחנות של […]

  • הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    הקלה דומה בכאב עם TENS או אופיואידים לאחר ניתוח כיס מרה (Eur J Pain)

    מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Pain עולה כי טיפול ב-TENS (או Transcutaneous Electrical Nerve Stimulation) בתדירות גבוהה ועצימות גבוהה הוביל להקלה דומה בכאב לאחר ניתוח לפרוסוקפי לכריתת כיס מרה כמו טיפול תוך-ורידי באופיואידים. מדגם המחקר כלל 163 חולים שעברו כריתת כיס מרה בגישה לפרוסקופית בשני מרכזים בשבדיה בין השנים 2019 ו-2023. חולים […]

  • טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    טיפול ב-Vocacapsaicin מפחית כאב ושימוש באופיואידים לאחר-ניתוח (Anesthesiology)

    במאמר שפורסם בכתב העת Anesthesiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה כי Vocacapsaicin במהלך ניתוח בוהן קלובה (Hallux Valgus) מפחית כאב ושימוש באופיואידים במהלך 96 השעות הראשונות לאחר-ניתוח, ללא רעילות מקומית או סיסטמית. החוקרים השלימו מחקר אקראי, מבוקר-פלסבו, שכלל 147 חולים שעברו ניתוח בוהן קלובה. המשתתפים חולקו באקראי לקבלת 14 מ”ל של Vocacapsaicin […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 1 - היפוגליקמיה

    לפניכם מפגש ראשון מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הראשון עוסק בהיפוגליקמיה. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו נורדיסק

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 3 - אינסולינים ארוכי טווח

    לפניכם מפגש שלישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השלישי עוסק באינסולינים ארוכי טווח. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 4 - טכנולוגיות בסוכרת

    לפניכם מפגש רביעי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש הרביעי עוסק בטכנולוגיות בסוכרת. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת נובו […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 2 - טיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי

    לפניכם מפגש שני מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש השני עוסק בטיפולים מתקדמים במבוגר הסוכרתי. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות […]

  • שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    שאלות טיפוליות במטופל הסוכרתי בגיל השלישי - מפגש 5 - רפואה מותאמת אישית

    לפניכם מפגש חמישי מתוך סדרת מפגשים מטעם האיגוד הגריאטרי בנושא הטיפול במטופל הסוכרתי בגיל השלישי. בכל פרק מתייחסות ד”ר דבי שפירא וד”ר ליאת ברזילי־יוסף לנושא מעשי וחשוב לעבודה היומיומית עם מטופלים אלו, בעזרת דיון במקרים, הצגת מחקרים קליניים והניסיון הקליני הרחב. המפגש החמישי עוסק ברפואה מותאמת אישית. לסדרת המפגשים לחצו כאן סדרת המפגשים בחסות חברת […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה