רמה גבוהה של שומנים בדם קשורה לבצקת מקולרית בחולי סוכרת מסוג 1 (ה-Diabetes)

מחקר חדש מעיד כי הפחתה אגרסיבית של רמת השומנים בדמם של חולי סוכרת מסוג 1 עשויה לגונן על הראיה שלהם ועל בריאותם הקרדיווסקולרית.

חוקרים מצאו כי בנבדקים שבהם נמצאו ערכי ה-LDL הגבוהים ביותר מוכפל הסיכון להתפתחות בצקת מקולרית בעלת משמעות קלינית (CSME) בהשוואה לנבדקים שבהם נמצאו רמות ה-LDL הנמוכות ביותר. בנבדקים שבהם נמצאו הערכים הגבוהים ביותר של כולסטרול כללי ביחס ל-HDL הוכפל ב-4 הסיכון להתפתחות CSME.

החוקרים מציינים כי CSME היא גורם עיקרי לאובדן ראיה בחולים סוכרתיים וכי רמות גבוהות של סוכר בדם נקשרו להתפתחותה ולהתקדמותה של מחלת הרשתית, אך הקשר בין הבקרה על רמת הגלוקוז בדם לבין CSME נותר לא ברור.

החוקרים כותבים כי הקשר בין רמות השומנים לבין CSME ותפליט קשה אפשרי מבחינה ביולוגית שכן עליה ברמות השומנים קשורה להפרעות בתיפקוד האנדותל, שקשורות ככל הנראה בפתוגנזה של DR, בעיקר בנוגע לשבירת המחסום בין הדם לבין הרשתית. הם מוסיפים כי רמות LDL וטריגליצרידים גבוהות בחולי סוכרת מסוג 1 נמצאו קשורות לרמות גבוהות יותר של תוצרים סופיים של גליקציה פלורסנטית מתקדמת, שנראה שמשתתפים בתהליכי הפתוגנזה של סיבוכי הסוכרת.

בכדי לחקרו את הנושא ניתחו החוקרים מידע ממחקר ה-Diabetes Control and Complications Trial, שבו השתתפו 1,441 חולים הסובלים מסוכרת שנערך אחריהם מעקב לאורך 6.5 שנים. רמות השומנים בדם הנבדקים נבדקו פעם בשנה.

החולים שנמצאו ברבעון העליון של ערך יחס החלוקה בין הכולסטרול הכללי לבין רמת ה-HDL נמצאו בסיכון מוגבר פי 3.84 להתפתחות CSME בהשוואה לאלו שנמצאו ברבעון התחתון, ואילו שבהם התקבלו ערכי ה-LDL הגבוהים ביותר נמצאו בסיכון מוגבר פי 1ץ95 להתפתחות CSME. החוקרים מצאו שבחולים שבהם נמצא היחס הגבוה ביותר בין רמת הכולסטרול הכללית לבין ה-HDL ובאלו שבהם נתקבלו ערכי ה-LDL הגבוהים ביותר נמצאו בסיכון מוגבר פי 2 להופעת תפליט קשה, ואילו אלו שבהם נתקבלו רמות טריגליצרידים ברבעון העליון נמצאו בסיכון מוגבר פי 3.

התאמה לרמות ה-HbA1C החלישה את הקשר בין רמות הליפידים בסרום לבין CSME, למרות שהקשר נותר משמעותי. אולם, לא נמצא קשר בין רמות השומנים לבין התקדמות מחלת הרשתית הסוכרתית או לבין התפתחות מחלת רשתית סוכרתית פרוליפרטיבית.

החוקרים כותבים כי רמות מוגבהות של שומנים בדם, ובעיקר יחס גבוה בין רמת הכולסטרול הכללית לרמת ה-HDL ורמה גבוהה של טריגליצרידים, מהוות גורמי סיכון בלתי תלויים להתפתחות CSME ותפליט קשה.  הם מסכמים כי במידה ומדובר על קשר סיבתי מהווים הממצאים תמיכה נוספת בהמלצות להפחתה אגרסיבית של רמות השומנים המוגבהות המצויות בקרב חולים סוכרתיים.

Diabetes 2004;53:2882-2892.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה