אמלודיפין מפחית סיכון לאירועים קרדיווסקולרים בחולי CAD עם לחץ דם תקין (JAMA )

לפי מחקר המתפרסם היום ב-JAMA נראה שאמלודיפין (נורבסק) מפחית סיכון לאירועים קרדיאליים בחולי מחלת לב כלילית (CAD ) עם לחץ דם תקין .

החוקרים הישוו מתן של אמלודיפין לפלצבו ולחוסם ה-ACE אנלפריל (קונברטין). המעקב נמשך 24 חודש ב-1991 חולים עם עם CAD (עם הצרות של מעל 20% באנגיוגרפיה עורקית), ועם לחץ דם דיאסטולי קטן מ-100 מ”מ כספית. נכללה במחקר תת קבוצה של 274 חולים עם טרשת עורקים מתקדמת שנמדדה באמצעות אולטראסאונד תוך עורקי (IVUS ).

המטופלים קיבלו אמלודיפין במינון יומי של 10 מ”ג, אנלפריל 20 מ”ג או פלצבו. בוצע IVUS בתחילת וסוף המחקר.

נקודת הקצה המרכזית שנמדדה הייתה אירועים קרדיווסקולרים בקבוצת האמלודיפין לעומת הפלצבו. נקודות קצה נוספות כללו השוואות של אמלודיפין לאנלרפיל ואנלפריל בהשוואה לפלצבו. האירועים כללו מוות קרדיווסקולרי, אוטם שריר הלב, דום לב ללא מוות, צורך ברהוסקורלריזציה, אישפוז כתוצאה מאנגינה פקטוריס, אשפוז כתוצאה מאי ספיקת לב, שבץ, TIA ואיבחון חדש של מחלת עורקים כללית. בנוסף נמדדו תוצאות השינוי בנפח האתרומה במדידת ה-IVUS .

נמצא כי לחץ הדם הבסיסי שהיה 129/78 עלה מעט (0.7/0.6 מ”מ כספית) בקבוצת הפלצבו, לעומת ירידה של 4.8/2.5 מ”מ כספית ו-4.9/2.4 מ”מ כספית באמלודיפין ואנלפריל בהתאמה.

אירועים קרדיווסקולרים התרחשו בקרב 23.1% מקבוצת הפלצבו לעומת 16.6% בקבוצת האמלודיפין, יחס סיכון יחסי של 0.69 . בקבוצת האנלפריל שיעור המטופלים עם אירועים היה 20.2% .

גם במדידת ה-IVUS נמצאה מגמה של התקדמות נמוכה יותר של טרשת עורקים בקבוצת האמלודיפין, אם כי מגמה לא מובהקת סטטיסטית. בתת קבוצה עם לחץ דם סיסטולי שהיה גבוה מהממוצע ההתקדמות הקטנה יותר של טרשת עורקים בקבוצת האמלודיפין ביחס לפלצבו היתה כבר מובהקת.

בהשוואה למצב הבסיסי מדידת ה-IVUS הראתה התקדמות בקבוצת הפלצבו, נטייה להתקדמות בקבוצת האנלפריל ואי התקדמות בקבוצת האמלודיפין. (לא מובהק סטטיסטי). בקבוצת האמלודיפין נמצא מיתאם (לא מובהק) בין ירידה בלחץ דם לאי התקדמות טרשת עורקים.

מסקנת החוקרים היא שאמלודיפין מפחית את הסיכון לאירועים קרדיאליים בחולי CAD עם לחץ דם תקין, ומאט את התהליך הטרשתי הן בהשוואה לאי טיפול (פלצבו) ולאנלפריל.

 

JAMA. 2004;292:2217-2225.

 

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה