אוקולופלסטיקה – גרורות לבלוטות לימפה אזוריות וגרורות מרוחקות מ- SCC של עפעפיים

קרצינומה של תאי קשקש Squamous cell carcinoma (SCC) הינה הממאירות השנייה בשכיחותה בעור העפעפיים. היא מופיעה בשכיחות נמוכה בהרבה מזו של קרצינומה של תאי בסיס basal cell carcinoma אך היא הרבה יותר אגרסיבית. בלוטות הלימפה האזוריות הן המיקום השכיח ביותר של גרורות של SCC של העפעפיים.

המחקר הנוכחי נועד לקבוע את השכיחות והמיקום של הגרורות לבלוטות הלימפה האזוריות ושל גרורות מרוחקות במקרים עם SCC של העפעפיים ושל העור שסביב העיניים. זאת כדי לקבוע את השימוש האפשרי בביופסיה של sentinel lymph node בטיפול במצבים אלה. (2)

המחקר היה על סדרת מקרים ובוצע ביוסטון, טקסס, במחלקה לכירורגיה פלסטית, אגף האופתלמולוגיה של אוניברסיטת טקסס.  נכללו בו 111 חולים שטופלו ב- SCC של העפעפיים ושל העור שסביב העיניים בין השנים 1952 ו- 2000.   הנתונים שנאספו על חולים אלה כללו גיל, מין, מיקום הגידול, שיטת הטיפול, מיקום גרורות לבלוטות לימפה אזוריות ומיקום גרורות מרוחקות. משך המעקב היה בין 6 ל- 484 חדשים ומשך המעקב המדיאני היה 76.6 חדשים.

המיקום השכיח של SCC בעפעפיים היה בעפעפיים התחתונים ב- 48.6% ולאחר מכן בסדר שכיחות יורד בקנטוס המדיאלי ובעפעף העליון. הטיפול המקומי כלל הסרה נרחבת עם ביקורת באמצעות חתכים בהקפאה של השוליים ב- 86.4%, טיפול בהקפאה ללא ניתוח בשבעה מתוך 111 החולים ובשבעה חולים נוספים עם גידול נרחב בוצעה אקזנטרציה – exenteration ראשונית. חזרה מקומית התפתחה ב- 36.9% מהחולים. ב- 27 חולים המהווים 24.3% התפתחו גרורות בבלוטות לימפה אזוריות. ב- 16 מהם גרורות אלה נמצאו כבר בבדיקה הראשונה בביה”ח ו ב- 11 נוספים התפתחו הגרורות לבלוטות הלימפה האזוריות במהלך המעקב. שבעה חולים המהווים 6.2% היו עם גרורות מרוחקות. בתשעה חולים המהווים 8.1% הייתה  חדירה פרינאורלית.
לסיכום, שיעור הגרורות לבלוטות לימפה אזוריות והגרורות המרוחקות יחד בחולים עם SCC של העפעפיים והעור שסביב העיניים יכול להיות גבוה ולהגיע ל- 24%. אי לכך בדיקה ומעקב קפדניים של בלוטות הלימפה האזוריות צריכים להיות חלק חשוב מהבדיקה הראשונית ובדיקות המעקב אחר חולים אלה. יש לשקול ביצוע ביופסיה של בלוטות לימפה אזוריות לשלול קיום גרורות בחולים אלה, במיוחד כאשר ה- SCC הינו חוזר, נרחב, חודרני במיוחד או עם חדירה פרינאורלית.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה