היסטוריה של האח/ות קשורה בחוזקה להימצאות טרשת עורקים תת-קלינית (Circulation)

מחקר חדש מעיד כי היסטוריה של מחלת לב אצל האח/ות קשורה בחוזקה לטרשת עורקים קורונרית תת-קלינית. למעשה זהו חזאי גדול יותר אפילו מהיסטורית ההורים.

החוקרים השתמשו ב-electron beam tomography לבדוק את הסתיידות העורקים הקורונריים (CAC) בקרב 8,549 נבדקים שאינם סובלים מסימפטומים של מחלת לב. הנבדקים תושאלו בנוגע להיסטוריה משפחתית של מחלת לב קורונרית (CHD) מוקדמת.

נבדקים שבהם נמצאה היסטוריה כזו, בעיקר אצל אח/ות, נמצאו בסבירות גבוהה יותר לגילוי CAC בהשוואה ליתר הנבדקים  (p < 0.0001). בקרב הגברים עמדה שכיחות ה-CAC על ערכים של 55%, 64%, ו-78% עבור נבדקים ללא היסטוריה משפחתית של CHD, עבור נבדקים בעלי הורה שהושפע מהמחלה, ועבור נבדקים בעלי אח/ות שהושפע/ה מהמחלה, בהתאמה. השיעורים המתאימים עמדו על ערכים של 27%, 36%, ו-56% בקרב הנשים.

אנליזה רבת משתנים הראתה כי היסטוריה של הורה, של אח/ות ושל הורה ואח/ות העלתה את הסיכון להימצאות CAC בגברים פי 1.3, פי 2.3, ופי 2.5, בהתאמה. ערכי ה-OR המתאימים בנשים עמדו על ערכים של 1.3, 2.3, ו-1.9.

החוקרים מציינים כי הממצאים החדשים מדגימים לראשונה כי היסטוריה של אח/ות קשורה בחוזקה רבה יותר לטרשת עורקים קורונרית מאשר היסטוריה של ההורה.

בהתבסס על הממצאים, מאמינים החוקרים כי סביר לשקול ביצוע כימות לא-פולשני סלקטיבי של טרשת עורקים תת-קלינית בקרב מבוגרים בגיל העמידה עם היסטוריה משפחתית של CHD מוקדם, בכדי לסייע בקביעת האגרסיביות המתאימה של שינויי גורמי הסיכון בקרב החולים המסווגים בסיכון נמוך עד בינוני לארועי CHD.

Circulation 2004;110.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה