שחזור שד מיידי לאחר כריתה איננו דוחה את מועד תחילת הכמותרפיה (Arch Surg)

מחקר חדש מעיד כי ניתן לבצע שחזור שד בזמן הכריתה בשל סרטן שד ללא דחית מועד תחילת הטיפול הכמותרפי המוסף לתהליך. אולם, גישה זו קשורה בשיעור מוגבר של סבוכים של חתך הניתוח.

החוקרים מסבירים כי מידת הפופולריות של תהליך שחזור שד מיידי (IBR) הולכת וגדלה משום שנראה שהוא משפר את מצב הבריאות הפסיכו-סוציאלי ואת הדימוי העצמי של החולה. אולם, גישה זו עלולה להגדיל את הסיכון לסיבוכים של הפצע, שהופעתם עלולה לגרום לדחית מועד תחילת הטיפול הכמותרפי. לדחית תחילת הטיפול השפעה שלילית אפשרית על הישנות של המחלה ועל שרידות החולה.

בכדי ללמוד את הנושא, ניתחו החוקרים מידע שנאסף אודות 128 נשים שחלו בסרטן שד ועברו 148 כריתות שד. ב-62 מהנבדקות בוצע IBR וב-66 מהן לא בוצע תהליך זה.

בניגוד להיפותזת החוקרים, הגדיל תהליך ה-IBR את הסיכון להופעת סיבוכים בפצע. ב-17 מתוך 76 פרוצדורות ניתוחיות (22.3%) בקבוצת ה-IBR הופיע זיהום של החתך בניגוד ל-6 מתוך 72 פרוצדורות (8.3%) בלבד בקרב יתר הנבדקות  (p = 0.02).

למרות שיעור הסיבוכים המוגבר שהופיע בחתכי הניתוח, לא דחה ביצוע ה-IBR את מועד תחילת מתן הטיפולהכמותרפי. רק שתי חולות בכל אחת מהקבוצות קיבלו טיפול כמותרפי לאחר 4-6 שבועות ממועד הניתוח, פרק הזמן בו רוב האונקולוגים מעדיפים להתחיל בטיפול.

החוקרים מדגישים כי הממצאים מעידים שמתן עתידי של כמותרפיה איננו צריך להרתיע משימוש ב-IBR המבוצע יחד עם ניתוח כריתת השד בחולות סרטן שד.

Arch Surg 2004;139:988-991.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה