יחסי הגומלין בין ההיפריקום (Hypericum) או ה-St. John’s wart, לבין תרופות קונבנציונליות, סקירה שיטתית של מחקרים קליניים, מאמר ה BMJ, מתוך jc421 , בתשלום למעט מנויי הגורנל

השימוש במוצרים טבעיים כמו תרופות צמחיות, וויטאמינים ותוספי מזון הינו נפוץ עד מאוד. בשל העלייה בצריכת מוצרים אלו, מתמקדים מחקרים רבים באינטראקציות האפשריות בין חומרים אלו ותרופות קונבנציונאליות.  תאורי מקרה ומחקרים קליניים, מצאו שה- St. John’s wart, פוגע בפעילותן של תרופות אחדות. צמח מרפא זה, ששמו המדעי הוא Hypericum perforatum, ונמכר בארץ בשם היפריקום, משמש בעיקר לטיפול בדיכאון קל.

המחקר המוצג לפניכם, אסף את כל המחקרים המפורסמים במאגרי המידע העיקריים, העריך את איכותם המתודולוגית ובדק את תוצאותיהם.

סה”כ מתוארים תוצאותיהם של 22 מחקרים, שפורסמו בין 1999 ל-2004, אשר בדקו כל אחד בממוצע 12 חולים, חלקם בדקו מטופלים בריאים וחלקם, כאלו הנוטלים את התרופה באופן קבוע.

המחקר מראה שלתרופה צמחית זו, היכולת להקטין את הזמינות הביולוגית של תרופות קונבנציונאליות רבות. אולם, תכנון רוב המחקרים היה לקוי. רובם, כללו מעט מידי משתתפים, בכדי לאפשר אבחנה מובהקת של אינטראקציה בין תרופות. ואף מחקר לא היה גדול מספיק כדי לבדוק את הפעילות בתתי קבוצות. שנית, המחקרים לא נקטו באמצעים המקובלים להפחתת הטיות, כמו חלוקה אקראית, קבוצת בקרה והסמיה ולבסוף שיטות המחקר הנהוגות לא ענו על הקריטריונים המקובלים לעריכת מחקרים.

מאיסוף תוצאות המחקרים עולה, שלא ניתן היה לאפיין, שהתרופה הצמחית פוגעת בסוג מסויים של תרופות או במטבוליזים מסויים לפירוק תרופות.

וזאת בניגוד לסקירות שיטתיות קודמות, אשר בדקו את תוצאות המחקרים אך לא העריכו את איכותם ולכן תוצאות סקירות קודמות אלו מוטלות בספק.

חשוב לזכור, שבעת בדיקת תכשירים צמחיים, יש לבדוק את כמות המרכיב הפעיל בתרופת המחקר, מכיוון שערך זה שונה לעיתים מהמפורסם ע”י היצרן.

לסיכום, למרות שסקירה שיטתית זאת לא הצליחה להראות אינטראקציה בין ההיפריקום לתרופות קונבנציונליות אחרות, על המטפלים לזכור שיתכן ותכשיר צמחי זה משפיע על פעילותם של תרופות קונבנציונליות, אולם, עד כה אין מספיק מידע בסיפרות כדי לאשר השערה זאת.

למאמר


Interaction of St John’s wort with conventional drugs: systematic review of clinical trials Edward Miller, Victor M Montori. BMJ 2004;329:327-30

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה