יעילות טיפולים פסיכולוגים באיזון סוכרת (LANCET ) מאמרים בתשלום ,למעט מנויי הג’ורנאל , JC-419

מטופלים עם סוכרת מסוג 2 צריכים לשמור על משטר טיפולי קפדני על מנת להשיג איזון  מיטיבי של רמות הסוכר בדם. משטר זה כולל שינויים בסגנון החיים כדוגמת דיאטה, פעילות גופנית והפחתת משקל; ניטור עצמי של ריכוז הגלוקוז בדם; טיפול בכפות הרגליים; והקפדה על נטילה קבועה של תרופות וזריקות אינסולין.

קשיים בשמירה על משטר זה עשוי להביא לחוסר איזון ברמות הסוכר בדם וסיבוכי סוכרת. קשיים פסיכולוגיים כדוגמת דיכאון והפרעות אכילה הן בעיות נפוצות הקשורות באיזון בלתי מספק של הסוכרת.

מחקר זה מציג סקירה ומטה-אנליזה של מחקרים מבוקרים שבחנו את יעילותם של טיפולים פסיכולוגיים בשיפור איזון רמות הגלוקוז, הפחתת המצוקה הפסיכולוגית וירידה במשקל במטופלים מבוגרים עם סוכרת מסוג 2.

25 מחקרים נכללו  במטה-אנליזה. ב-12 מחקרים האחוז הממוצע של המוגלובין מסוכר היה נמוך באופן משמעותי סטטיסטית במטופלים שקבלו טיפול פסיכולוגי בהשוואה לקבוצות הביקורת, עם הבדל של 0.76% בין הקבוצות.

היו הבדלים שלא הגיעו למובהקות סטטיסטית בריכוזי הגלוקוז בדם ובמשקל. מצוקה פסיכולוגית היתה נמוכה באופן משמעותי בקבוצות ההתערבות.

החוקרים מסכמים כי על פי תוצאות המטה-אנליזה שבצעו, נמצא שיפור באיזון הסוכרת בטווח הארוך ובמצוקה הפסיכולוגית, אך לא נצפה שיפור במשקל או בריכוזי הגלוקוז במטופלים שקבלו טיפול פסיכולוגי בנוסף לטיפול הרגיל בסוכרת.

הערת העורך: מחקר זה לדעתי יכול לחזק את החשיבות הרבה של התמיכה הנפשית שיכול הצוות הרפואי לתת לחולה הסוכרתי. אין זה אומר שיש להפנות את כל המטופלים לטיפול פסיכולוגי, אך תמיכה רחבה של כל הצוות המטפל, התעניינות וסיוע לחולה ועידודו, יכולים , כפי שגם נמצא כאן להשפיע בסופו של דבר על מידת האיזון הגליקמי.

למאמר


Systematic review and meta-analysis of randomised controlled trials of psychological interventions to improve glycaemic control in patients with type 2 diabetes, Khalida Ismail, Kirsty Winkley, Sophia Rabe-Hesketh, Lancet 2004; 363: 1589-97

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה