סביבה כפרית מגוננת מפני אסטמה אלרגית (Thorax)

מדענים נורבגיים מוצאים כי חשיפה לאנדוטוקסינים ולנבגים של פטריות מגינה על חוורים ועובדי חווה מפני אסטמה אלרגית. אולם, חשיפה כזו עלולה לגרום להתפתחות אסטמה שאיננה אלרגית.

החוקרים אומרים כי הועלתה ההשערה אודות השפעה מגוננת של חשיפה לאנדוטוקסינים מפני אלרגיות ומפני אסטמה בילדי חוואים, וכי מחקרים שנערכו בחוואים בוגרים העלו תוצאות סותרות, אך לעיתים קרובות חסר בהם מידע.

החוקרים ערכו השוואה בין שכיחותהופעת האסטמה בחוואים ובעובדי חווה בעלי רמות חשיפה שונות לגורמים מיקרוביאליים ולאמוניה.

תוצאות שנאספו בקרב 1614 נבדקים הראו כי שכיחות האסטמה המאובחנת רפואית היתה 3.7%, ושכיחות האסטמה הנוכחית 2.7%. 14% מהנבדקים נמצאו אלרגיים, אך רק 20% מהאסמטיים היו אלרגיים.

בהשוואה לחוואים ללא משק חי, בקרב חוואים המגדלים בקר וחזירים נמצאה שכיחות גבוהה משמעותית של אסטמה. ערכי ה-OR המתאימים היו 1.8 ו-1.6.

שיעור האסטמה שאיננה אלרגיתהיה גבוה משמעותית בקרב חוואים המגדלים חזירים (ערך OR של 2.0), ובקרב חוואים המגדלים שני סוגים של חיות משק לפחות (ערך OR של 1.9). יתרה מכך, שכיחות האסטמה האלרגית היתה נמוכה בהרבה בקרב חוואים המגדלים שני סוגים של חיות משק לפחות (ערך OR של 0.32).

החוקרים מסכמים כי קיים קשר חיובי משמעותי ותלוי-מינון בין אסטמה שאיננה אלרגית לבין נבגי פטריות, אנדוטוקסינים ואמוניה.

אולם, הם מוסיפים כי אותם גורמים נמצאו קשורים שלילית באופן תלוי-מינון לאסטמה אלרגית, ששכיחותה נמוכה פי 3 בקרב חוואים שבהם נמצאו הרמות הגבוהות ביותר של החשיפה.

Thorax 2004;59:381-386.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה