פעילות יתר של שלפוחית השתן קשורה לבעיות בתפקוד מיני של נשים מבוגרות

נשים עם פעילות יתר של שלפוחית השתן נוטות יותר לסבול גם מסוגים שונים של אי תפקוד מיני – כך עולה ממחקר שהוצג בכנס האורולוגי האמריקאי שהתקיים בשבוע האחרון.

החוקרים ממליצים לאורולוגים לשאול את המטופלות שלהן הסובלות מפעילות יתר של השלפוחית על חיי המין שלהן. בעיקר דווקא נשים מבוגרות יותר, אשר לא ייטו לקשר בין שתי התופעות. בעקבות המימצאים של מחקר זה, עומדים החוקרים לבצע מחקר קליני התערבותי שיבחן אם טיפול בפעילות יתר של השלפוחית אף יסייע בהפרעות של התפקוד המיני.

במחקר זה ניתחו החוקרים נתונים לגבי 78 נשים שאובחנו כסובלות מפעילות יתר של שלפוחית השתן במשך 12 חודשים לפחות. הנשים מילאו שאלון UDI ושאלון PEQ .

ה-UDI סייע בהערכת הלחץ והדחף להשתנה, דליפה, וקשיים בהתרוקנות, כולל כאבים ברצפת האגן.

ה-PEQ בחן תפקוד מיני, לרבות תדירות, עוררות מינית, שכיחות השגת אורגזם, כאבים בזמן משגל, רגשות כלפי בן הזוג, ו”יכולת הביצוע” של בן הזוג.

הגיל הממוצע היה 50, וחצי מהן היו נשואות, 14% רווקות, 13% גרושות ו-12% אלמנות. מרביתן היו לבנות.

מתוך המגיבות, 65% סבלו מדחף להשתנה, ו-76% חוו דליפת שתן.

נמצא קשר משמעותי  בין קיום של דליפת שתן לפעילות מינית ירודה של 0.23, כמו גם קשר בין תכיפות השתנה לבין נדירות קיום יחסי מין של 0.24 .

מידת ההפרעה בשלפוחית השתן הייתה קשורה גם למידת ההנאה ממין, יחס של 0.27 – . (כלומר יחס הפוך). בדומה, גם מידת הכאב הוגינלי היתה ביחס שלילי עם היכולת להנאה מיחסי מין.

החוקרים מסכמים כי נשים הסובלות משכיחות השתנה גבוהה, חוסר יכולת להתאפק, או שתי התופעות גם יחד נוטות לפעילות מינית נמוכה יותר. כך גם באשר לכאבים וגינליים שהיו קשורים לפחות הנאה ממין, אך דווקא קשורים יותר ל…פנטזיות מיניות…

מימצאים אלה, כותבים החוקרים, מאפשרים לרופאים המטפלים בתפקוד יתר של שלפוחית השתן, לבצע בירור ישיר באשר לחיי המין של המטופלות. למידע זה, שלרוב אינו ניתן בצורה עצמאית ע”י המטופלות, בעיקר מבוגרות יותר, תהיה חשיבות באשר לאופן ואיכות הטיפול.

AUA 99th Annual Meeting: Abstract 342. Presented May 8, 2004.

לדיווח במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה