אפידמיולוגיה-רשתית – השכיחות של רטינופתיה סכרתית בקרב מבוגרים בארה”ב /מאת פרופ’ רוזנר, עורך רפואת עיניים

רטינופתיה סכרתית מהווה את הסיבה המובילה לעיוורון בארה”ב והיא פוגעת גם  בקבוצות גיל פעילות ועובדות. רטינופתיה סכרתית מאופיינת בסימנים של איסכמיה של הרשתית כמו מיקרואנאוריזמות, דימומים, תפליטים דמויי צמר גפן, אבנורמליות מיקרו-וסקולריות בתוך הרשתית, שינויים בקוטר הורידים ונאו-וסקולריזציה, וכן בסימנים של חדירות מוגברת של הוסקולריזציה של הרשתית. ירידה בראיה כתוצאה מרטינופתיה יכולה להגרם כתוצאה ממספר תהליכים: נאו-וסקולריזציה המובילה לדימומים בזגוגית ו/או היפרדות רשתית, בצקת מקולרית וחוסר פרפוזיה קפילרית של הרשתית. רטינופתיה מתרחשת ברוב החולים עם סוכרת ממושכת אך ניתן להפחית את שכיחותה בעזרת פיקוח אגרסיבי למניעת היפרגליצמיה ויתר לחץ דם.

קבוצת המחקר של The Eye Diseases Prevalence Research Group הכוללת חוקרים של שכיחות מחלות עיניים באוכלוסיה ואפידמיולוגיים, נסתה להגיע להערכה הטובה ביותר שניתן להשיג, של רטינופתיה סכרתית. כבסיס הנתונים שימש המידע שנאסף עבור 8 סקרי אוכלוסיה שבוצעו מאז 1980 ואשר השתמשו כולם בקריטריונים של ה-  Early Treatment Diabetic Retinopathy Study (ETDRS) או של פרוטוקול הדירוג של צילומי הפונדוס הסופיים לסיווג רטינופתיה סכרתית.  השכיחות המדווחת של סוכרת בארה”ב נלקחה מה- The National Health Interview Survey (NHIS).

מטרת העבודה הוגדרה כהערכת השכיחות של רטינופתיה סכרתית בגברים בגיל 40 שנה או מבוגרים יותר בכל ארה”ב. (4)

האוכלוסייה החולה הוגדרה כסובלת מרטינופתיה או מרטינופתיה המסכנת את הראיה. רטינופתיה סכרתית המסכנת ראיה הוגדרה כרטינופתיה פרוליפרטיבית או רטינופתיה לא פרוליפרטיבית חמורה ו/או בצקת מקולרית. בוצעה חלוקה של הנתונים לפי גיל, מוצא אתני ומין ושכיחותם באוכלוסיה חושבה על פי שכיחות סוכרת באוכלוסיה כפי שדווחה ב- 1999 National Health Interview Survey ולפי תוצאות מפקד התושבים מ-2000. 

נמצא שבין כ- 10.2 מיליון מבוגרים בארה”ב שגילם 40 שנה ויותר, שידוע שהינם חולים בסוכרת, ל- 40.3% היתה רטינופתיה ול- 8.2% היתה רטינופתיה שאיימה על הראיה. הוערך שבאוכלוסייה הכללית בארה”ב האנשים עם רטינופתיה מהוים 3.4% או 4.1 מיליונים, ו- % 0.75 או 899000 אנשים עם רטינופתיה המאיימת על הראיה. ההערכות לעתיד הן ששיעור הרטינופתיה הסכרתית ילך ויגדל הן בגלל הזדקנות אוכלוסית ארה”ב והן בעקבות התגברות השכיחות של סוכרת עם התקדמות הגיל.

לסיכום, לאחד מכל 12 תושבים בארה”ב שגילם 40 שנה ויותר והם חולים בסוכרת יש רטינופתיה מתקדמת שמאיימת על הראיה.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה