שתיית אלכוהול משפיעה על טרשתיות העורקים במבוגרים

עקומת ה- J המתארת את הקשר בין צריכת אלכוהול ובין מחלות קרדיווסקולריות מתארת גם את היחס בין אלכוהול לבין טרשת העורקים בחולים מבוגרים.

החוקרים השתמשו בנתונים מה- Cardiovascular Health Study. הם כללו 4247 נבדקים ללא מחלות קרדיווסקולריות ו- 1592 החולים במחלות קרדיווסקולריות.  הנבדקים עברו אולטראסאונד מסוג B-mode של ה- internal וה- common carotid artery בכדי להעריך את עובי האינטימה-מדיה (composite intima-media thickness- IMT).

החוקרים מדווחים כי בחולים ללא מחלה קרדיווסקולרית ה- IMT הממוצע בנבדקים שצרכו 1 עד 6 משקאות בשבוע היה נמוך ב- 0.07 מ”מ בהשוואה לנבדקים שלא צרכו אלכוהול. באלו שצרכו 14 משקאות או יותר ממוצע ה- IMT היה גבוה ב- 0.14 מ”מ בהשוואה לנבדקים שלא שתו כלל.

היחס נותר משמעותי גם לאחר התאמה עבור גורמי סיכון דמוגרפים וקרדיווסקולרים. הכללה של כולסטרול HDL באנליזה חיזקה את הקשר בין ה- IMT ובין שתייה מרובה.

בנבדקים עם אללים של apoE4 שתייה מתונה היתה קשורה בממוצע IMT גבוה יותר מאשר בנבדקים שלא שתו כלל. בחולים קרדיווסקולרים עקומת ה- J היתה חדה יותר; בנבדקים שצרכו 7 עד 13 משקאות בשבוע היה IMT נמוך ב- 0.09 מ”מ מאשר לנבדקים שלא שתו כלל ובחולים ששתו יותר מכך נמדד IMT הגבוה ב- 0.24 מ”מ.

החוקרים כותבים כי תוצאות אלו עולות בקנה אחד עם המלצות ה- American Geriatrics Society הקובעות כי מוטב למבוגרים השותים אלכוהול לצרוך עד משקה אחד ליום.

Arterioscler Thromb Vasc Biol 2003;23:2252-2259.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה