תפיסות מוטעות ברפואת ילדים: והפעם, אבר המין הזכרי והאשכים מאת פרופ’ זרם פריאר

במסגרת הסידרה תפיסות מוטעות ברפואת ילדים (שזוכה אגב לתגובות חמות ועניין רב של הקוראים) אנו שמחים להציג את הסקירה של דצמבר 2003 , והפעם: אבר המין הזכרי והאשכים.

הפעם נדון בתפישות מוטעות של אמהות. לא פעם פונה אם אל רופא עם תינוקה בדאגה “רואים רק את הקצה של אבר המין הזכרי.” ברוב המקרים האיבר תקין אלא שהוא מתחבא בין כפלי השומן. תמונה זו נוצרת בתינוק שמן או כאשר שומן מצטבר באופן מיוחד מסביב לאיבר, אך תמונה זו יכולה להתקבל גם כאשר הרקמה מסביב לאיבר אינה נצמדת היטיב לבסיס. כאשר לוחצים על הרקמה מסביב לאיבר המין יתגלה גודלו האמיתי, ומהאם תוסר הדאגה.

אבר מין חבוי ייתכן גם אצל בנים בוגרים והסיבות הן אותן שהזכרנו. אך לא האם אלה הבן עצמו מוטרד. חשוב להראות לבן כי אורך האיבר תקין ושאין מקום לדאגה.

מצב של penoscrotal fusion – מראה איבר לכאורה קצר למרות שגודלו האמיתי תקין. במקרה זה שק האשכים מכסה את בסיס האבר, ולכן האיבר נראה קצר יותר. חשוב שהרופא יכיר את התמונה וימנע דאגה מיותרת באם או בילד.

העטרה, שהוא ה glans penis צבעה שונה מצבע העור. לעטרה גוון כחלחל ואמהות רבות מדמות הפרעה מקומית במחזור הדם. תופעה זו, למרות שהיא פיזיולוגית, אינה ידועה די צרכה וגם כאן תפקידינו להסביר ולהרגיע.

לפעמים נראה תינוק שאצלו לא הוסרה הערלה בשלמותה בזמן המילה. הערלה שנשארה מכסה חלק מהעטרה. במשך השנים פנו אלי הורים כדי לברר שהמילה אמנם כשרה. הדין הוא כי את כל העטרה חייבים לראות כאשר האיבר זקוף. ואם כן, המילה כשרה.

לגבי בדיקת האשכים נכתב רבות בספרי רפואה. עובדה חשובה אחת אינה מוזכרת בדרך כלל, – בדיקת האשכים מתחילה בהסתכלות. לפני שנוגעים בשק אשכים יש צורך להסתכל. כאשר שק האשכים מפותח היטיב בשני הצדדים, אפשר לקבוע בביטחון כי האשכים ירדו, גם אם ברגע הבדיקה הם עלו למעלה. לעיתים קרובות ניתן לראות את שני האשכים, ואז כל מישוש מיותר.

כל מי שמודע לעובדות הפיזיולוגיות שהזכרנו יכול למנוע דאגה רבה. ידע זה חשוב במיוחד לרופאים העובדים בתחנה לאם ולילד.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה