ה- ADA מפרסם הנחיות לגבי גישה וטיפול בחולי סוכרת עם מחלת כלי-דם היקפיים

איגוד הסוכרת האמריקני ( ADA ) פירסם את הצהרת הקונסנזוס הראשונה לגבי טיפול בחולי סוכרת ומחלת כלי-דם היקפיים ( PAD ). ההנחיות החדשות קובעות כי יש לבצע בדיקת סקר של ankle-brachial index (ABI) בכל חולי הסוכרת שמעל גיל 50.

מעריכים כי לכשליש מחולי הסוכרת יש PAD לאחר גיל 50. חוסר גילוי של PAD יכול לגרור תוצאות קשות דוגמת קטיעת גפיים תחתונות וסיכון מוגבר לאוטם שריר הלב ולשבץ, עם תמותה של כ- 33%.

בהתאם לכך ה- ADA ניסח עקרונות לבדיקות סקר לגילוי של PAD בכל חולי הסוכרת לאחר גיל 50 ושוקל להמליץ על בדיקות דומות גם בחולים צעירים יותר בעלי גורמי סיכון נוספים כגון עישון, היפרכולסטרולמיה או סוכרת מעל 10 שנים.

ההנחיות כוללות לקיחת היסטוריה, ביצוע בדיקה גופנית וביצוע ABI המשווה לחצי-דם בקרסול ובזרוע. אמנם PAD הינה אסימפטומטית במקרים רבים, אולם קיימים סימנים אופייניים הכוללים claudication pain והתעייפות הרגליים בזמן הליכה המשתפרים לאחר מנוחה, ריפוי לקוי והופעת כיבים וזיהומים ברגליים.

הטיפול המומלץ כולל הפחתה אגרסיבית של גורמי סיכון קרדיו-וסקולריים כגון הפסקת עישון, טיפול נוגד טסיות, הורדת המוגלובין A1c לפחות מ- 7% והורדת לחץ-הדם אל מתחת ל- 130/80. בנוסף יש לטפל בסימפטומים של ה- PAD על-ידי התעמלות, תרופות ורה-וסקולריזציה במקרה הצורך.

הכותבים מצהירים כי הם  מקווים שניסוח ההנחיות יעזור להגיע לאחידות באבחון ובטיפול במטרה להפחית את הסיבוכים הוסקולרים של המחלה- אוטמים, שבצים וקטיעות, שבמקרים תכופים מדי גורמים לנכויות, נסיגה חברתית ומוות.

במימון המחקר השתתפו החברות:   AstraZeneca, Aventis Pharmaceuticals, Bristol-Myers Squibb, Eli Lilly, GlaxoSmithKline, Merck, Merck/Schering-Plough, Monarch, Wyeth, Novartis,  Pfizer.

Diabetes Care. 2003;26:333-341

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה