שיפור דרוש בטיפול בילדים עם אסטמה ממושכת

נתונים ראשוניים ממחקר רב מרכזי ורב שכבתי מעידים כי רבים מהילדים החולים באסטמה שמגיעים למחלקות החרום אינם משתמשים בתרופות המניעה או שמשתמשים בהם באופן לא נכון, כך דיווחו חוקרים במהלך הכנס הלאומי של האקדמיה האמריקאית לרופאי ילדים.

בשלב השני של המחקר שיערך בהוואי, מילווקי ומרכזים בטקסס ובמדינת וושינגטון החוקרים ינסו להוכיח כי פעילות מכוונת בחדרי המיון, כגון מתן תוכנית פעולה כתובה לטיפול באסטמה בזמן השחרור תשפר את הענות החולים לטיפול ואת תוצאותיו.

תוצאות הנתונים המוקדמים מאתרי המחקר בהוואי הוצגו על-ידי רופא ממרכז רפואי בהונלולו. הרופא השתמש בארבעה בתי חולים שבם נכללו גם בית חולים צבאי ובית החולים Kaiser Permanente.

המטרה , לדבריו, היתה לבדוק האם הרופאים דבקים בקוים המנחים של האקדמיה האמריקאית לאלרגיה, אסטמה ואימונולוגיה.

כל חולה שהגיע לבית החולים עם אסטמה והביע ענין להשתתף במחקר נרשם. עד כה נרשמו 500 חולים, סיפר הרופא לנוכחים בישיבה. מתוכם, 253 חולים באסטמה מסוג I ו-42 מהם נוטלים תרופות למניעה. מתוך 77 החולים בסוג II, משתמשים 34 במשאפים. נראית עליה בהענות לטיפול עם העליה בחומרת המחלה. בקרב 107 החולים באסטמה מסוג III רק 37 נוטלים תרופות, ומתוך 139 חולים עם המחלה מסוג IV רק 50 משתמשים במשאף.

מתוך החולים בסוג III , טוענים 17 כי השתמשו בתרופות למניעה רק כשחשו ברע, ואילו 20 אמרו כי הם משתמשים בהם תמיד, אפילו כשהם מרגישים בטוב. בקבוצה עם אסטמה מסוג IV  אמרו 17 כי הם משתמשים במשאף רק כשהם חולים ואילו 33 העידו כי הם משתמשים בו באופן קבוע.

לרוב המכריע של החולים אין תוכנית פעולה או מד זרימה (peak flow meter). ואפילו אם היה ברשותם אמצעי כזה, לא היו משתמשים בו, ציין הרופא.

“מתוך נתונים ראשוניים אלה עולה בבירור כי יש מקום ניכר לשיפור הטיפול” הוא אמר לנוכחים בישיבה.

משום ש-55% מהחולים אמרו כי הם תיכננו להמשיך במעקב מול הרופא שלהם, רובם עם הרופא המטפל הקבוע, השלב הבא יהיה לנסות לתאם טיפול כזה, אמר הרופא.  

רופאי חדר המיון בארבעת המרכזים בהוואי כבר החלו להקרין לחולים סרט הוראות בן 6 דקות ולספק להם תוכניות פעולה להמשך הטיפול. חולים עם אסטמה קבועה משוחררים תוך מתן משאפי קורטיקוסטרואידים. מחלקת החרום גם מעבירה בפקס הודעה לרופא הקבוע של החולה. ההודעה מכילה פרטים בדבר חומרת האסטמה של החולה והתרופות שקיבל לטיפול בה.

הרופא אמר כי סביר שתוצאות הסקר שנערך בהוואי הן מייצגות, שכן במתקנים הרפואיים נבדקו מגוון רחב של קבוצות אתניות וסוציו-אקנומיות.

הסקר מעיד כי רופאי מחלקות החרום “חייבים להקפיד על קוים מנחים אלו”, אמר הרופא, והוסיף כי גם על הרופא הקבוע מוטלת האחריות ללמד את החולים אודות האסטמה והשימוש בתרופות.

“נתונים ראשוניים אלה אינם מספקים לנו מידע חדש” אמר הרופא שניהל את הישיבה, מבית חולים לילדים בפילדלפיה. נתונים דומים בספרות מראים כי “חולים עם אסטמה תמידית סובלים מטיפול ירוד מהדרוש”, הוא אמר.

אולם, הוא אמר כי הוא ממתין לנתונים מהשלב השני במחקר, שמטרתם לקבוע באיזו מהפעולות הננקטות  מתקבל לבסוף טיפול טוב יותר.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה