נוירואופתלמולוגיה – מהו הפרופיל הטיפוסי להתפתחות MS כעבור עשר שנים לאחר נאוריטיס של עצב הראיה?

נאוריטיס אופטית, דלקת חריפה של עצב הראיה, הינה ביטוי התחלתי שכיח של טרשת נפוצה. הוא מתבטא כאיבוד ראיה מונוקולרי פתאומי המלווה בכאב במבוגר צעיר ומופיע בנשים יותר מאשר בגברים. גם כאשר נאוריטיס אופטית מתפתחת ללא כל סימן קליני אחר של טרשת נפוצה, ניתן לגלות פעמים רבות באמצעות MRI ב-T2 שינויים בחומר הלבן של המוח. צירוף זה של נאוריטיס אופטי ולזיות במח מגדיל את הסיכון להתפתחות הפרעות נוירולוגיות נוספות שיאשרו את האבחנה של טרשת נפוצה.

בעקבות המשך המעקב אחר החולים שהשתתפו ב- Optic Neuritis Treatment Trial חושב הסיכון לפתח טרשת כעבור 10 שנים לאחר ארוע ראשוני של נאוריטיס אופטי ואופיין הפרופיל של החולה בעל הסיכון הגבוה. (5)

במחקר השתתפו 388 חולים שעברו ארוע של נאוריטיס אופטי בין 1.7.1988 ל- 30.6.1991. החולים נבדקו שוב כעבור 10 עד 13 שנים כדי לגלות מקרים שפתחו טרשת.

נמצא שהסיכון להתפתחות טרשת תוך 10 שנים היה 38%. 160 חולים בעלי לזיה טיפוסית אחת או יותר במוח הינו בעלי סיכון של 56%. 191 חולים ללא כל ממצא במוח היו בעלי סיכון של 22%. ההבדל היה משמעותי מבחינה סטטיסטית. מבין החולים ללא ממצא ב- MRI הגברים עם בצקת ראש עצב הראיה היו עם סיכון נמוך יותר.

הממצאים סוכמו כלהלן: הסיכון לפתח טרשת נפוצה תוך 10 שנים לאחר ארוע ראשון של נאוריטיס אופטי גבוה יותר אם יש ממצא אחד של לזיה במוח שהודגמה ב- MRI. ריבוי לזיות במוח לא מגדיל באופן משמעותי את הסיכון. מאידך, גם כאשר נראות לזיות מוחיות ב- MRI יותר מ-40% מהחולים לא יפתחו טרשת נפוצה כעבור 10 שנים. כאשר אין ממצאים מוחיים ב- MRI ממצאים דמוגרפיים וקליניים מסויימים יכולים להעיד על סיכוי נמוך מאד לפתח טרשת במשך 10 שנים.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה