אונקולוגיה עיינית –טיפול פוטודינמי במלנומה של האובאה

בשנות השבעים והשמונים נעשו נסיונות להשתמש בטיפול פוטודינמי עבור גידולים תוך-עיניים, בעזרת חומרי הצבע הראשונים שפותחו המטופורפירין. חוסר הסלקטיביות של חומר צבע זה ותוצאות הלואי שנבעו מכך גרמו לזניחת גישה טיפולית זו. הדור החדש של פוטוסנסיטיזורים, כולל ורטפרופין verteporfin התגבר על חלק מבעיות אלה ואפשר קבלת תוצאות מעודדות בטיפול במלנומה עיינית בניסויי חיה.

במחקר שבוצע בני-יורק ב- E.S. Harkness Eye Institute, New York Presbyterian Hospital, Columbia University, and the Department of Ophthalmology, New York Presbyterian Hospital, Weill-Cornell University טופלו ארבעה חולים במלנומה של הכורואיד באמצעות טיפול פוטודינמי באמצעות ורטפורפין. (3)

כל העיניים טופלו קודם לכן בברכיתרפיה: שלושה עם I 125 ואחד עם Ru 146 ובעקבות כישלון מקומי בוצע transpupillary thermotherapy – טיפול תרמי דרך האישון. בכל המקרים נצפתה חזרה של המלנומה או שהיא לא הגיבה לטיפול.

הטיפולים הפוטודינמיים בוצעו בעזרת לייזר דיוד באורך גל של 692 ננומטר והזרקה של 6 מ”ג/מטר מרובע של BSA verteporfin לתוך הוריד. מידת ההארה הייתה 100 ג’אול לסנטימטר רבוע. כל עין קיבלה טיפול יחיד. בוצע מעקב במשך עד 20 חדשים שכלל בדיקת ראיה, אופתלמוסקופיה באישון מורחב, אולטרסאונד ואנגיוגרפיה של ICG ופלואורסצאין.

כתוצאה מהטיפול הפוטודינמי, גידול אחד פחת בגודלו ב- 6 מ”מ ונשאר יציב במשך 18 חדשים כאשר לאחר מכן החל שוב לגדול. בעקבות הטיפול התפתח בחולה זה דימום בזגוגית ועליית לחץ תוך עייני זמנית במשך יום. גידול אחר, עם גדילה מהירה לפני הטיפול הפוטודינמי, נשאר ללא גדילה במשך 11 חדשים אחריו. שני הגידולים האחרים המשיכו לגדול והצריכו אנוקלאציה שבוצעה חודשיים ו- 4 חדשים לאחר הטיפול הפוטודינמי. בדיקה היסטופתולוגית שבוצעה במקרים אלה הדגימה מלנומות שהיו בעיקרן של תאים אפיתליאואידיים עם נקרוזיס פוקלי.

המסקנה של החוקרים הייתה שייתכן שלטיפול הפוטודינמי יש מקום גם במסגרת הטיפול במלנומה של הכורואיד אך דרוש מחקר נוסף כדי לאשר זאת.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה