שיער, המפתח למראה בריא


Hair! Finding the keys to healthy locks

Maier, Siegel, K. (200), Better Nutrition vol. 62 issue. 4 p-54-59

בין אם השיער ארוך, קצר, עבה או דק, שיער הוא יותר מאביזר ביולוגי. השיער מספר סיפור על בעליו. כשם שהעור מעיד על בריאות נפשית ופיזית, המראה ואופן ניהולו יכול לשקף בריאות טובה או חוסר איזון הורמונלי או תזונתי. השיער מעיד על רקע גנטי המכתיב את ניפחו וצבעו.

השיער מורכב מרקמה שאינה חיה, שעיקרה סיבי חלבון הידועים כ- קראטין. ואין בה עצבים.

אף על פי כן השיער אינו קופא על שמריו. למעשה נימצא כי הוא החלבון בעל הגדילה הנמרצת ביותר בגוף ונימצא בכל מקום פרט לפנים כף היד והרגל. המרכיב החי ובעל התחושה היחיד בשיער הוא השורש הצומח מתוך אחד למאה אלף לערך זקיקים בראש אדם ממוצע. לבעלי שיער בלונדיני או אדמוני יש יותר זקיקי שיער מאשר לבעלי שיער כהה.

יכולתם של אין ספור המוצרים בשוק לטיפול בשיער להזין את השיער, לטפחו ולהוסיף לו ברק אינה חד משמעית.

יכולתם של ויטמינים ומינראלים המצויים בתכשירים לטיפול בשיער להזינו, מוגבלת עקב כך שכל שערה הנובעת מהקרקפת מוגנת על ידי מוט בלתי חדיר למדי. השיער מקבל את תזונתו באופן עיקרי מתזונת האדם. על אף זאת חומרים מזינים המצויים בתכשירים טובים לשיער חודרים לשכבה העליונה של הקרקפת מזינים את רשת כלי הדם, ומעודדים צמיחה בריאה של תאים ויצור קראטין בזקיקי השיער.

עם יצירת תאים חדשים התאים הזקנים נדחקים החוצה מהקרקפת ויוצרים סדרה של תאי קראטין (השיער) כ- ששה אינצים בשנה. (כ 15 ס”מ)

גירוי כלי דם המושג על ידי עיסוי הקרקפת תוך שימוש בחומרים כמו שמפו, מעודד צמיחת תאים בריאה. תוספת ויטמינים וחומרים בוטנים בתכשירי שיער משמשת לצפות את מוט השערה, דבר המוביל לעליה בברק ברכות וביכולת סידור השיער.

תכולתם של תכשירי השיער

לא כל תכשירי השיער נוצרו בצורה שווה. על אף שבתווית של סוגי שמפו וקונדישונר רבים.

מצוין לראווה כי הם מכילים תמציות פרחים וצמחים, הם עלולים להכיל בנוסף חומרים בעלי פוטנציאל מזיק שאינם מצוינים באותה אגרסיביות בתווית.

ניתן ללמוד מאילו חומרים נפוצים רצוי להימנע.

Sodium Laurel Sulfate and Sodium Laureth כימיקלים אלו מכילים רמה גבוהה של ניטרטים הגורמים לגירוי העור ותגובה אלרגית.

Lauramide DEA מוסף על מנת לעודד הקצפה. חומר חצי סינטטי זה גורם לגירוי העור ולתגובה אלרגית.

Propylene Glycol גורם לאלרגיה עורית באופן נפוץ.

צבע לשיער ותמיסות סלסול

מוצרים אלו מעוצבים לשנות את המבנה הכימי והמולקולארי של השער. על מנת לבצע זאת הם עלולים להכיל חומרים כימים פוטנטים ומסוכנים. חלק מחומרים אלו הם: nitro 2 aminophenols, resorcinol and phenylenediamine (ניגזרות המכילות לעיתים קרובות suffix o-, p-, או m. ) אמוניה הינו מרכיב שכיח נוסף שלעיתים מוסווה תחת השם aromatic amines . חומרים אלו נקשרו עם הארעות גבוהה יותר של אסטמה, מחלת הוצקינז, לימפומה, סרטן השד, סרטן כיס שתן, וסוג של לוקמיה בשם- essential thrombocythemia.

למרבית המזל ישנם מוצרים לטיפוח השיער המבוססים על חומרים טבעיים, שלא נוסו על בעלי חיים.

להלן רשימה של חומרים אלו ומה ניתן לצפות מהם

שמפו: Chlorophyllin, parabens, allantoin, ותמציות בוטניות כמו: chamomil, sage, lavender, wild cherry bark, rosemary, yarrow, nettles, aloe- vera.

שמפו לטיפול בקשקשים: לעיתים קרובות מיוצר עם selenium, sulfur and silicin, וצמחים ספציפים כמו horsetail, nettles, rosemary, coltsfoot.

קונדישונר: Keratin amino acid כמו arginine, leucine. Panthenol (ניגזרת של ויטמין B ),

glycerin, tocopherol, ( ויטמין E ), aloe vera ותמציות קמומיל ורוזמרין. Detanglers גרסה קלת משקל של קונדישונר שבדרך כלל מרוסס לתוך שער שטוף, מכילה לעיתים קרובות אותם חומרים המעניקים לחות המצויים בקונדישונר בתוספת תמצית צמחים כמו: acacia, lemon, and rosemary.

קונדישונר עמוק- לעיתים נקרא מסכת שיער. מוצרים אלה מכילים לעיתים קרובות חומצות אמינו panthenol, balsam, shea butter, sweet almond , jojoba oil . קונדישונר טבעי מכיל לעיתים קרובות רכיבים כמו: panthenol , PABA, betacaroten ויטמין C ו- E שמסייעים לשמירה על לחות ומונעים נזקי קרני UV.

ג’לים מעצבים- מוסים וג’ל לשיער מסייעים לעיצוב השיער על ידי הוספת צורה ונפח, ספרי לשיער מיועד לשמור על צורת השיער מעוצבת. מוצרים אלו מכילים מים מטוהרים או מינון נמוך של אלכוהול מסוג natural grain , ויטמינים, חומצות אמינו, natural gums, soy protein וצמחים כמו balasam comfrey, horsetail, nettle, yucca, ולעיתים חינה. חלק ממוצרים אלו מכילים רכיבים המגינים על השיער מהשפעות המזיקות של השמש.

צבע לשיער- חלבוני סויה או חיטה ומגוון של תמציות צמחים בהתחשב בתוצאה הרצויה.

גוונים בהירים מושגים מ- chamomile, marigold, dendelion. גוונים כהים מושגים תוך שימוש באגוז מלך, פולי קפה, indigo, ולעיתים תה שחור. גוונים אדומים מושגים על ידי שימוש במגוון גרגירי תותים, פירות, וחינה.

תמיסות סלסול- מוצרים אילו המבוססים ברובם על חומרים טיבעים חייבים להכיל מידה מסוימת של חומרים סינתטיים על מנת לשנות באופן יעיל את צורת השיער. ריכוזם נישמר במינון המינימאלי ההכרחי. חלק מהמוצרים יכילו כמויות מדוללות של אמוניה ו – Sodium Laurel Sulfate. בעוד חומרים חצי סינטטים אחרים עושים שימוש ברכיבים של sulfate ונקראים thioglycolate perms

לסיכום ללא קשר לסוג השיער או התסרוקת רצוי להשתמש במיטב החומרים שיש לטבע להציע.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה