אופתלמולוגיה פדיאטרית – הטיפול בדלקת לחמית זיהומית בילדים בפובידון יודין

דלקת לחמית חריפה הינה אחת ממחלות העיניים השכיחות ביותר המטופלות על ידי רופאי ילדים. ללא טיפול הדלקת יכולה להתרפא באופן ספונטני או להחמיר ולגרום לקרטיטיס, התכייבות של הקרנית, הצטלקות שלה או אף לעיוורון. הסיבוכים של דלקות לחמית חריפות שכיחים יותר במצבים של חסר ויטמין A, תת-תזונה וחוסר בתכשירים אנטיביוטיים. מצבים אלה שכיחים בארצות מתפתחות.

בגלל מחיר נמוך ואי גרימת התפתחות חיידקים עמידים, מפתה להשתמש ב- povidone-iodine כטיפול בדלקות עיניים, במיוחד בארצות מתפתחות. גם בארצות מפותחות, בהן מתפתחים חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה, יש יתרון בטיפול בדלקות עיניים ב- povidone-iodine על פני טיפול בטיפות אנטיביוטיות.

בכדי לברר את יעילות השימוש ב- povidone-iodine כטיפול בדלקת לחמית בילדים, נערך מחקר קליני, פרוספקטיבי בצורה כפולת סמיות.(5) המחקר בוצע ב- Jules Stein Eye Institute (S.J.I., L.A., M.D.S., N.G.B.), Departments of Ophthalmology and Pediatrics, Harbor/UCLA Medical Center, UCLA School of Medicine, Los Angeles, California, and, Torrance, California, USA Department of Ophthalmology (M.V., L.C., M.A.L., P.C.), Philippine General Hospital, University of the Philippines, Manila, Philippines במחקר נכללו 459 ילדים בגיל ממוצע של 6.6 שנים שטופלו בדלקת לחמית חריפה במרפאת עיניים של בית חולים במנילה. בוצעו תרביות לבקטריות ובדיקות אימונופלואורסצנטיות לקלמידיה טרכומטיס. כאשר הממצאים הקליניים התאימו והתרבית הבקטריאלית היתה שלילית נקבעה אבחנה של דלקת וירלית. החולים חולקו בין קבוצת טיפול ב- povidone-iodine 1.25% או טיפות neomycin-polymyxin-B-gramicidin. הטיפול ניתן בטיפות 4 פעמים ביום. העיניים נבדקו מדי יום על ידי בני המשפחה ופעם בשבוע על ידי רופא עיניים. התוצאה תועדה כמספר הימים עד לריפוי וכשיעור המקרים שנרפאו לאחר שבוע או שבועיים של טיפול.

התברר שבדלקות לחמית שנגרמו מוירוסים או בקטריות לא היה הבדל משמעותי בין קבוצות הטיפול השונות בהתייחס למספר הימים עד לריפוי או שיעור המקרים שנרפאו תוך שבוע או תוך שבועיים. לאחר שבוע טיפול ב- povidone-iodine ריפא מעט יותר מקרים עם זיהום בקלמידיה מאשר טיפול באנטיביוטיקה. כעבור שבועיים טיפול נרפאו פחות מקרים עם קלמידיה מאשר עם דלקת וירלית או בקטריאלית. ככל שהחולה היה צעיר יותר דלקת הלחמית נרפאה מהר יותר.

המסקנה של החוקרים היתה שתמיסת עיניים של Povidone-iodine 1.25% הינה יעילה במידה זהה ל- neomycin-polymyxin B-gramicidin בטיפול בדלקת לחמית בקטריאלית, מעט יותר יעילה כנגד קלמידיה ובלתי יעלה במידה דומה כנגד דלקת לחמית וירלית. אי לכך יש להמליץ על טיפול ב- Povidone-iodine בדלקת לחמית בקטריאלית ומקלמידיה בילדים, במיוחד בארצות מתפתחות בהן יש מחסור בתכשירי אנטיביוטיקה טופיקלית או שהם יקרים מאד.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה