Are bed exercises necessary following hip arthroplasty?


Jesudason, C  Stiller, K

Australian Journal of Physiotherapy 2002; 48:73-80

הטיפול הפיזיותרפי המקובל לאחר ניתוח החלפת פרק הירך כולל תרגילים אקטיביים לביצוע בעת השכיבה במיטה ותרגולת ניידות במטרה להשיג טווחי תנועה מלאים ויכולת תפקוד במפרק הירך. בספרות הרפואית לא נמצאו עבודות אשר בדקו האם לתרגילים האקטיבים יש תרומה בעלת משמעות בהשגת טווחי תנועה מלאים ובשיפור התפקוד, מעבר לתרומה של תרגולת הניידות בלבד.

מטרת המחקר

להעריך את התרומה הייחודית של תרגילים אקטיבים לטיפול בכאב והשגת טווח תנועה ותפקוד, מעבר לתרומה של תרגולת ניידות, בעת האשפוז לאחר החלפת פרק הירך.

אוכלוסיית המחקר

42 חולים אשר חולקו באופן אקראי לאחת משתי קבוצות:

קבוצת מחקר

תרגולת ניידות הכוללת: חצי ישיבה בקצה המיטה נסיון לקום לעמידה והליכה תוך שימוש באביזרי עזר מתאימים, הגדלת המרחק והמהירות. כשאופן הביצוע הוא פעמיים ביום מיום 4-1 לאחר הניתוח. פעם ביום לאחר יום 4 ועד לשחרור. לאחר היום השני תרגולת הניידות התבצעה בעזרת הצוות הסיעודי גם בעת פעולות ADL. תרגילים אקטיבים לביצוע בעת השכיבה במיטה: תרגילים המותרים למפרק הירך, מפרק הקרסול ותרגילים לשריר ה Quadriceps .

לקבוצת הביקורת ניתן אותו הטיפול, ללא תרגילים אקטיביים.

כלי מדידה

עוצמת הכאב על פי visual analogue scale

טווח תנועה אקטיבי של תנועות כיפוף ואבדוקציה של הירך

רמת תפקוד לפי Iowa Level of Assistance (ILOA) Scale

כל המדידות התבצעו ביום השלישי או רביעי ושוב ביום השביעי או שמיני.

תוצאות

בשתי הקבוצות חל שיפור בטווח תנועה של תנועות כיפוף ואבדוקציה של הירך. לא נמצא הבדל בין הקבוצות בטווח הכיפוף והאבדוקציה של מפרק הירך אשר הושג לאחר הניתוח.

בשתי הקבוצות חלה ירידה בעוצמת הכאב. לא נמצא הבדל בין הקבוצות במדידות עוצמת הכאב ביום השלישי או הרביעי וביום השביעי או השמיני לאחר הניתוח.

חל שיפור משמעותי ברמת התפקוד לאחר הניתוח. לא נמצא הבדל בין הקבוצות במדידות רמת התפקוד.

לא היה הבדל בין הקבוצות במשך האשפוז לאחר הניתוח.

מסקנות

תוצאות המחקר מצביעות על כך שאין יתרון לביצוע תרגילים אקטיבים כתוספת לתרגולת ניידות בשלב החריף לאחר ניתוח אלקטיבי של החלפת מפרק הירך. לא הושג יתרון בהורדת כאב או שיפור בטווח תנועה או תפקוד. אין הצדקה לכלול ביצוע תרגילים באופן שגרתי בתוכנית הטיפול של חולים אלו.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה