אולטרא-סאונד פרוספקטיבי וממצאים פוסט-ניתוחיים של שבר מפשעתי בילדים: מחקר פרוספקטיבי של 642 ילדים.


Preoperative ultrasound and intraoperative findings of inguinal hernias in children: A prospective study of 642 children

Ilan Erez, Valeria Rathause, Igor Vacian, Edna Zohar, David Hoppenstein, Miriam Werner, Ludwig Lazar, Enrique Freud

J Pediatr Surg 37:865-868.

רקע/מטרה: בדיקות סונוגרפיות מפשעתיות לפני ניתוח הפכו לדרך הערכה שגרתית של שבר מפשעתי בילדים.

ערך הבדיקה אינו רק בווידוא האבחנה אלא גם בביצוע הערכה מדויקת של הצד השני, ובמניעת אקספלורציה מיותרת או ניתוח נוסף בשלב מאוחר יותר. מטרת מחקר זה הוא לדווח על קריטריונים החלטיים נוספים של שבר מפשעתי ושל פרוססוס וגינליס פתוח אשר מבוססים על 1,284 בדיקות מפשעתיות.

שיטות: מחודש ינואר 1999 עד חודש אוקטובר 2000 השוו המחברים באופן פרוספקטיבי את הממדים הסונוגרפיים של התעלה המפשעתית לממצאים הניתוחיים אשר דווחו ע”י המנתחים (שהיו סמויים לתוצאות) ב-642 ילדים (גילאי חודש עד 176 חודשים) שנותחו לתיקון שבר מפשעתי.

תוצאות: כאשר אובחן בסונוגרפיה מפשעתית רוחב של 0.8 ± 3.6 מ”מ בממוצע – התעלה המפשעתית נמצאה תקינה בניתוח. כאשר אובחן רוחב מפשעה של 1.1 ± 4.9 מ”מ נמצא פרוססוס וגינליס פתוח בניתוח.

שבר מפשעתי מלא נמצא כאשר אובחן רוחב מפשעה של 2.0 ± 7.2 מ”מ. שבר מפשעתי גדול נמצא כאשר אובחן רוחב מפשעתי של 3.6 ± 12.8 מ”מ, והידרוצלה בעת שרוחב מפשעה בהדמיה היה 2.2 ± 4.8 מ”מ.

מסקנות: ביסוס קריטריונים סונוגרפים מדויקים לשבר מפשעתי ולפרוססוס וגיניליס פתוח הוא כלי חשוב למנתח הילדים, לצורך תכנון גישה קדם ניתוחית במפשעה.

הערות העורכים:

על אף התוצאות יפות – אם נתייחס לרוחב מפשעה נורמלי-מקסימלי המודגם באולטראסואנד(mean 3.6+ 2SD=5.2) נמצא כי יש חפיפה רחבה עם הרוחב המינימלי שהודגם בנוכחות בקע מפשעתי (mean 7.2-2sd=3.2) .

נדמה לנו כי הכירורג עדיין יעדיף להתבסס על החוש הקליני בהחלטתו לבצע אקספולרציה של המפשעה בצד השני.

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה