גילוי מוקדם של סרטן המעי הגס באמצעות קולונוסקופיה וירטואלית – Promise, Polyps, Politics

Ferrucci JT. Colon Cancer Screening with Virtual Colonoscopy: Promise, Polyps, Politics. AJR Am J Roentgenol. 2001 Nov;177(5):975-988

מאמר סקירה זה הוצג כהרצאת state of the art בכנס השנתי של ה- American Roentgen Ray Society שהתקיים בסיאטל במאי 2001 על ידי פרופ' פרוצ'י שהוא מן המובילים בעולם בתחום זה.

רקע
בשנים האחרונות חלה התפתחות מרשימה בנושא מניעת סרטן המעי הגס. הנושא ביסס לעצמו מקום נכבד בתודעה הציבורית הודות למאמצים רבים של הקהילה הרפואית, הקצאת משאבים לא מבוטלים ומתן פרסום באמצעי התקשורת. האמצעי הנחשב כיעיל ביותר לסקירת המעי הגס הוא קולונוסקופיה, אולם בדיקה זו פולשנית וכרוכה באי-נוחות כמו גם סיכונים לנבדק.
בשנים האחרונות פותחו שיטות חדשות להדמיית מערכת העיכול ובכללן קולונוסקופיה וירטואלית. בשיטה זו נעשה שימוש ב-CT ועיבוד ממוחשב של הנתונים היוצרים תמונה תלת ממדית של חלל המעי. תוצאות של עבודות מצטברות ממקומות שונים בעולם מראות יעילות גבוהה של שיטה זו המגיעה כמעט ליעילות של בדיקה קולונוסקופית.

המונח קולונוסקופיה וירטואלית נטבע לראשונה על ידי גלפנד ווינינג ב- 1994 לציון טכניקה שהציגה מראה תלת ממדי של מעי גס שנופח באוויר שהתבססה על CT הליקלי ועיבוד ממוחשב של הנתונים.

טכניקת הבדיקה
תחילה יש צורך בניקוי המעי. ניתן להשיג מטרה זו באמצעות תזונה דלת שארית יומיים לפני הבדיקה ושימוש במשלשלים רגילים יום לפני הבדיקה ללא צורך בשימוש בתמיסת פוליאתילן גליקול (מרוקן) אשר מצויה בשימוש להכנה לפני קולונוסקופיה ואינה אהודה על החולים.
לאחר הכנסת צינורית רקטלית, מנופח המעי הגס באוויר בעדינות עד לרמה הנסבלת על ידי הנבדק ונבדקת נפיחות המעי באמצעות CT. בשלב הבא מבוצא CT הליקלי כאשר הנבדק שוכב על בטנו. הנתונים ניתנים לעיבוד בצורה דו-מימדית או תלת מימדית
בסידרת התמונות הבאות ניתן לראות תוצאות של קולונוסקופיה וירטואלית בנבדקים בריאים ובמקרי תחלואה שונים.

תמונה 1. תמונה דו- מימדית של CT-קולונוגרפיה בגבר בן 62 המראה פוליפ בקוטר 1 ס"מ בדופן הקדמית של המעי הרחבי.

תמונה 2. תמונה תלת מימדית של מעי גס תקין.

תמונה 3. תמונה תלת-מימדית של פוליפ שפיר בגבר בן 72

תמונה 4. סרטן המעי הגס במעי היורד בגבר בן 54

תמונה 5: ממצא מקרי של סרטן הכליה בנבדק בן 59
לפנינו תמונה דו מימדית של ממצא סולידי בכליה ימין בקוטר
5 ס"מ

הטבלה הבאה מסכמת את נתוני הרגישות של קולונוסקופיה וירטואלית בהשוואה לקולונוסקופיה רגילה. מס'/פוליפ מסמן את מספר הפוליפים שנתגלו בקולונוסקופיה וירטואלית כנגד קולונוסקופיה רגילה, ואילו המונח מס'/נבדק מסמן את אחוז הפוליפים שנבדקו יחסית למספר הנבדקים.

מסקנות
קולונוסקופיה וירטואלית הינה טכניקה לא פולשנית מבטיחה לצורך סקר מעי גס לבדיקת נוכחות פוליפים או ממאירות. שיפור הדיוק בפוליפים זעירים יביא לשימוש נרחב בשיטה זו.

למאמר:

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה