מאפיינים גנומיים של סרטן הוושט מסייעים בבחירת הטיפול המתאים (Nature)

במאמר שפורסם במהלך חודש ינואר בכתב העת Nature מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי סרטן תאי קשקש של הוושט ואדנוקרצינומה של הוושט הן שתי מחלות נפרדות. ממצאי  המחקר עשויים לתרום לפיתוח טיפולים ייעודיים חדשים, על-בסיס סוג הסרטן.

החוקרים השלימו ניתוח מקיף של 164 גידולי וושט, 359 אדנוקרצינומה של הקיבה ו-36 אדנוקרצינומה זוהו בצומת מעבר וושט-קיבה. מקור הגידולים היה מחולים במדינות מערביות ואסייאתיות. החוקרים השלימו ריצוף של כל האקסום, פרופיל SNP (Single Nucleotide Polymorphism), פרופיל מתילציה של דנ”א וריצוף mRNA ו-microRNA.

החוקרים זיהו שלושה סוגים מולקולאריים של קרצינומה של תאי קשקש של הוושט (n=90). אחד מהסוגים הללו כללו ביטוי גנים דומה לתת-סוג של קרצינומה של תאי קשקש של הריאה, כמו גם סרטן תאי קשקש של הראש והצוואר. עם זאת, סוגים אלו לא נקשרו עם נגיף HPV (Human Papillomavirus), שנקשר עם קרצינומה של תאי קשקש של ראש וצוואר.

אדנוקרצינומה של הוושט הדגימה דמיון רב עם וריאנט לא-יציב כרומוזומאלית של סרטן קיבה. 71 מבין 82 מקרים של אדנוקרצינומה של הוושט תאמו לסיווג זה, מכאן עלה כי גידולים אלו עשויים להוות מחלה יחידה.

לתוצאות חשיבות רבה בהחלטה אילו חולים לכלול במחקרים קליניים להערכת סוגי ממאירויות אלו. עד כה, האיבר שהיה המקור לממאירות היה הגורם הדומיננטי בהחלטה זו.

הערכת שינויים סומאטיים בגנום הדגימה שינויים תדירים בבקרי מחזור תא, עם דפוסים שונים של הפרעות בבקרת מחזור תא של קרצינומה של תאי קשקש של הוושט, בהשוואה לאדנוקרצינומה של הוושט.

ב-19% ממקרי קרצינומה של תאי קשקש של הוושט זוהתה עליה בביטוי EGFR, מכאן עלה כי מדובר ביעד אפשרי של מעכבי CDK4/6. עליה בביטוי Cyclin D1 הייתה נפוצה גם כן בממאירויות אלו.

מנגד, במקרים של אדנוקרצינומה של הוושט זוהה טווח רחב יותר של אמפליפיקציות אונקוגניות אפשריות עם שינויים תדירים בקולטנים ואותות במורד הדרך. האמפליפיקציה הנפוצה ביותר באדנוקרצינומה של הוושט הייתה ERBB2, כאשר ב-32% מהמקרים זוהו שינויים גנטיים, זאת לעומת 3% בלבד מהמקרים של קרצינומה תאי קשקש של הוושט.

מהתוצאות עולה כי חלק גדול יותר מהחולים עם אדנוקרצינומה של הוושט עשויים ליהנות מטיפול ב-Trastuzumab (הרצפטין). למרות שטיפול זה משמש לעיתים קרובות מחוץ להתוויות באדנוקרצינומה של הוושט, רק לאחרונה ניתן אישור מנהל המזון והתרופות האמריקאי לטיפול זה במקרים של סרטן קיבה וממאירות במעבר וושט-קיבה.

Nature. Published online January 12, 2017

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה