צפיפות השד בממוגרפיה והסיכון לסרטן שד (Breast Cancer Res)

במאמר שפורסם בכתב העת Breast Cancer Research מדווחים חוקרים על ממצאי מחקר חדש, מהם עולה כי אחוז צפיפות שד בממוגרפיה (Mammographic Density) תרם באופן חלקי לקשר בין גורמי סיכון וסרטן שד, אם כי היקף הקשר השתנה לפי גורמי הסיכון ומצב מנופאוזה.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי צפיפות ממוגרפית גבוהה הינה גורם סיכון משמעותי לסרטן שד. עם זאת, לא ברור אם צפיפות ממוגרפית גבוהה הינה פנוטיפ ביניים או אם גורמי סיכון לסרטן שד משפיעים על הסיכון לסרטן שד וצפיפות ממוגרפית באופן בלתי-תלוי.

מדגם המחקר כלל 1,290 מקרים של סרטן שד פולשני ו-3,422 ביקורות ממחקרי Nurses’ Health Studies. החוקרים העריכו את אחוז הקשר בין גורם הסיכון וסרטן שד שתווך ע”י צפיפות ממוגרפית.

בנשים לפני ואחרי מנופאוזה, הקשר בין היסטוריה של מחלת שד שפירה לפי ביופסיה והסיכון לסרטן שד תווך חלקית ע”י אחוז צפיפות ממוגרפית. בנשים לפני מנופאוזה, הקשר בין גודל הגוף בגיל צעיר והסיכון לסרטן השד תווכו באופן משמעותי ע”י אחוז צפיפות ממוגרפית. בנשים לאחר מנופאוזה, הקשר בין מבנה הגוף בגיל צעיר שתווך ע”י צפיפות ממוגרפית היה קטן יותר. טיפול הורמונאלי בעת ביצוע בדיקת ממוגרפיה הושפע משמעותית מאחוז צפיפות ממוגרפית בנשים לאחר מנופאוזה. הקשר עם גורמי סיכון אחרים, דוגמת גיל בעת מחזור ראשון או סיפור משפחתי של סרטן שד, לא הושפע משמעותית מאחוז צפיפות ממוגרפית.

ממצאי המחקר מעידים כי צפיפות שד גבוהה בבדיקת ממוגרפיה עשויים לעמוד בבסיס חלק מהמסלולים הביולוגיים להתפתחות סרטן שד.

Breast Cancer Res. 2016;18(94) 

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה