האם Methyldopa עשויה לסייע במניעת סוכרת מסוג 1? (J Clin Invest)

במאמר שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Investigation מדווחים חוקרים על תקווה חדשה למניעת סוכרת מסוג 1, הפעם בדמות תרופה המצויה בשימוש מזה למעלה מחמישים שנים, Methyldopa. מבדיקת התרופה ב-20 חולים עם אבחנה חדשה של סוכרת מסוג 1 עלה כי Methyldopa לא רק חסמה את הפעילות החיסונית של אלל DQ8, אלא גם הובילה להתייצבות המחלה.

החוקרים השלימו תחילה סקירה של 1,207 תרופות שהן מולקולות קטנות, שכבר אושרו ע”י מנהל המזון והתרופות האמריקאי, במטרה לזהות את אלו העשויות לתפוס את אותו כיס קישור כמו TATD (Tetraazatricyclododecane ) באלל DQ8.

עשר מבין 39 התרופות המובילות הציגו תוצאות מבטיחות, כאשר אחת מהתרופות, Methyldopa, הובילה לעיכוב תגובתיות תאי T בתנאי מעבדה. יתרה מזאת, התרופה חסמה את הצגת האנטיגן ע”י DQ8 באופן תלוי-מינון ומנעה קישור פפטידים אחרים לאלל ללא התפתחות רעילות תאית.

לאחר שכבר הראו כי Methyldopa מנע הצגת אנטיגן DQ8 בעכברים סוכרתיים לא-שמנים, החוקרים ערכו מחקר בתווית-פתוחה בשלב 1b ב-20 חולים עם סוכרת מסוג 1 במשך פחות משנתיים, שעדיין ייצרו אינסולין אנדוגני והיו חיוביים ל-DQ8.

למניעת תת לחץ דם משנית ל-Methyldopa, החולים נטלו שלוש מנות פומיות של Methyldopa לאורך שישה שבועות, שנסבל היטב ולא לווה באירועים חריגים חמורים.

מינונים נמוכים, בינוניים וגבוהיים של Methyldopa הובילו לירידה משמעותית של 40% בהצגת אנטיגן DQ8 ע”י תאים מונונקולארים בדם היקפי, בהשוואה למצב בתחילת המחקר, ו-17 חולים הגיבו לטיפול. יתרה מזאת, הטיפול לווה בירידה בתגובת תאי CD4 T-cell ספציפיים לאינסולין בדם היקפי.

האיזון הגליקמי נותר יציב לאורך שלושה חודשים, ללא שינויים במינון הכולל של אינסולין, וייצור אנדוגני שיירי של אינסולין נותר דומה למצב בתחילת המחקר. ממצאים אלו עומדים בניגוד למחקרים להערכת המהלך הטבעי של המחלה, שהציעו כי בחולים עם סוכרת מסוג 1 חלה ירידה עקבית בייצור אינסולין לאחר האבחנה.

החוקרים טוענים כי מדובר במחקר הוכחת-עיקרון וכותבים כי למרות שמדובר במחקר קצר-טווח, התוצאות מעידות כי Methyldopa עשוי להגביל את הרס תאי ביתא ולשמר את תפקודם; עם זאת, דרושים מחקרים ארוכים יותר עם קבוצת פלסבו. הם מסכמים כי מדובר בטיפול המותאם-אישית הראשון למניעת סוכרת מסוג 1 ומאמינים כי עם Methyldopa ניתן יהיה למנוע עד 60% ממקרי סוכרת מסוג 1 באלו בסיכון למחלה.

J Clin Invest. Published online February 13, 2018

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה