סיכון מוגבר למחלת אלצהיימר גם בנוכחות היסטוריה משפחתית רחוקה של המחלה (Neurology)

הערכת ההיסטוריה המשפחתית של מחלת אלצהיימר, הכוללת גם את הסבים וסבתות, דודים ודודות וקרובי משפחה רחוקים אחרים, עשויה לספק תמונה גדולה יותר של הסיכון של אדם למחלת אלצהיימר, כך עולה מתוצאות מחקר חדש, שפורסמו במהלך חודש מרץ בכתב העת Neurology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי המרכיב התורשתי של הסיכון למחלת אלצהיימר התמקד בקרובי משפחה מדרגה ראשונה; עם זאת, איסוף מידע אודות היסטוריה משפחתית רחבה יותר עשוי לשמש להערכה מדויקת יותר של הסיכון למחלה. החוקרים השלימו מחקר להערכת הסיכון היחסי למחלת אלצהיימר על-בסיס מקבצים שונים של נתוני היסטוריה משפחתית, כולל נתונים מקרובי משפחה מדרגה ראשונה ועד דרגה שלישית.

מהנתונים עלה כי מחלת אלצהיימר בכל קרוב משפחה מדרגה ראשונה הובילה לעליה משמעותית בסיכון למחלת אלצהיימר: בנוכחות לפחות קרוב משפחה מדרגה ראשונה עם המחלה הסיכון היחסי עמד על 1.73; בנוכחות לפחות שני קרובי משפחה מדרגה ראשונה נרשם סיכון יחסי של 3.98; בנוכחות לפחות שלושה קרובי משפחה מדרגה ראשונה הסיכון היחסי עמד על 2.48; ובנוכחות לפחות ארבעה קרובי משפחה מדרגה ראשונה עם מחלת אלצהיימר נרשם סיכון יחסי של 14.77 למחלת אלצהיימר.

מהנתונים עלה כי גם בנוכחות קרובי משפחה מדרגה שנייה עם מחלת אלצהיימר נרשם סיכון מוגבר למחלה, גם בנוכחות קרוב משפחה מדרגה ראשונה עם מחלת אלצהיימר: בנוכחות קרוב משפחה אחד מדרגה ראשונה עם אלצהיימר ושני קרובי משפחה מדרגה שנייה עם המחלה, הסיכון היחסי עמד על 21.29.

מחלת אלצהיימר רק בקרובי משפחה מדרגה שלישית גם לוותה בסיכון מוגבר למחלת אלצהיימר: הסיכון היחסי בנוכחות לפחות שלושה קרובי משפחה מדרגה שלישית עמד על 1.43.

החוקרים זיהו עדויות סותרות באשר להבדלים בסיכון למחלת אלצהיימר במקרים של תורשה מצד האם או מצד האב. העדויות הצביעו על הבדל מגדרי בסיכון למחלת אלצהיימר, עם סיכון מוגבר בגברים לעומת נשים עם היסטוריה משפחתית דומה. עוד זוהה סיכון מוגבר באלו עם לפחות קרוב משפחה אחד מדרגה שלישית עם מחלת אלצהיימר, ללא תלות בגילו כאשר הלך לעולמו.

לסיכום, הסיכון היחסי למחלת אלצהיימר על-בסיס מחלת אלצהיימר מושפע גם מהיסטוריה משפחתית רחוקה יותר, מעבר לקרבה מדרגה ראשונה. החוקרים קוראים לרופאים לשקול את ההיסטוריה המשפחתית הנרחבת יותר כאשר מייעצים למטופלים ובני משפחתם אודות הסיכון למחלת אלצהיימר.

Neurology. Published online March 13, 2019

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה