פעילות גופנית עשויה להיות חשובה יותר מתזונה לשמירה על משקל הגוף לאחר ירידה במשקל (Obesity)

הקפדה על פעילות גופנית נרחבת ולא הגבלה קלורית הינה מרכיב מרכזי במניעת עליה חוזרת במשקל הגוף לאחר ירידה מוקדם יותר במשקל, כך עולה מתוצאות מחקר מקרה-ביקורת קטן, שפורסמו במהדורת חודש מרץ של כתב העת Obesity.

מדגם המחקר כלל משתתפים אשר הצליחו לשמור על ירידה במשקל הגוף (25 משתתפים, מדד מסת גוף של 24.1 ק”ג למטר בריבוע; אשר הצליחו לשמור על ירידה של לפחות 13.6 ק”ג במשקל הגוף למשך לפחות שנה אחת), ביקורות במשקל תקין (27 משתתפים, מדד מסת גוף של 23.0 ק”ג למטר בריבוע; דומה למדד מסת הגוף הנוכחי של אלו שהצליחו לשמור על הירידה במשקל) וביקורות במשקל עודף או בטווח השמנת-יתר (28 משתתפים, מדד מסת גוף של 34 ק”ג למטר בריבוע; דומה למדד מסת הגוף לפני הירידה במשקל באלו שהצליחו לשמור על הירידה במשקל הגוף).

החוקרים השוו את ההוצאה האנרגטית עקב פעילות גופנית וההוצאה האנרגטית היומית הכוללת בין משתתפים בקבוצת השונות.

מהנתונים עלה כי ההוצאה האנרגטית משנית לפעילות גופנית בקרב אלו שהצליחו לשמור על הירידה במשקל הגוף (812 קילו-קלוריות/יום) הייתה גבוהה יותר משמעותית, בהשוואה לזו שתועדה בקבוצת הביקורות במשקל תקין (621 קילו-קלוריות/יום, p<0.01) וביקורות עם מדד מסת גוף בטווח עודף-משקל או השמנת יתר (637 קילו-קלוריות/יום, p=0.02).

כתוצאה מכך, ההוצאה האנרגטית היומית הכוללת בקרב אלו שהצליחו לשמור על הירידה במשקל (2,495 קילו-קלוריות/יום) הייתה גדולה יותר, בהשוואה לביקורות במשקל תקין (2,195 קילו-קלוריות/יום, P=0.01), אך לא שונה משמעותית מזו שתועדה בביקורות עם עודף-משקל או השמנת-יתר (2,573 קילו-קלוריות/יום).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי מטופלים היורדים במשקל ומצליחים לשמור על הירידה במשקל מתבססים על דרגה גבוהה של הוצאה אנרגטית דרך פעילות גופנית לשמירה על מאזן האנרגיה ולמנוע עליה חוזרת במשקל הגוף.

Obesity. 2019;27:496-504, 361

לידיעה במדסקייפ

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מחלת כבד שומני מטבולי כגורם סיכון למחלת כליה כרונית

מקור: Biomedicines
ד"ר דוד טובבין
ד"ר דוד טובבין
אין תגובות|10/12/2025

לשתי המחלות מאפיינים משותפים רבים וביניהם שכיחות גבוהה, גורמי סיכון, מחלות נלוות וסיבוכים כמו השמנה, יתר לחץ דם, סכרת, דיסליפידמיה ומחלת לב וכלי דם וכן הסכנה שבהתפתחות לכדי מחלה סופנית

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

דעת המומחים לאנדוקרינולוגיה והמלצות האיגוד לרפואת המתבגרים לגבי הטיפול בחסר בויטמין  D בילדים ובמתבגרים (CME)

מערכת האתר
מערכת האתר

חסר בויטמין D נפוץ מאוד בילדים ובמתבגרים באופן גלובלי. בגיל הילדות חסר זה יכול להוביל לרככת, לנכות ואף לתחלואה מסכנת חיים. בעשור השני לחיים מסת העצם גדלה משמעותית ולכן גיל ההתבגרות הינו תקופה קריטית לבריאות העצם בהמשך החיים. מעבר לכך, הידע לגבי השפעותיו הגופניות של ויטמין D שאינן קשורות בבריאות העצם הולך ומתרחב. קיימת חשיבות רבה להקפדה על ערכי ויטמין D תקינים בגיל הילדות וההתבגרות. מוצגות כאן יחד עמדת המומחים באנדוקרינולוגיה מהעיתון expert opinion of endocrinology and metabolism  ונייר העמדה של האיגוד לרפואת המתבגרים, שפורסם בעיתון לרפואת המתבגרים, כדי לסכם את ההמלצות הנוגעות לבירור ולטיפול בחסר בויטמין D בילדים ובמתבגרים.

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

צריכת מיצים מ-100% פירות ומשקל גופם של ילדים ומבוגרים (JAMA Pediatr)

ד"ר עדי זיו
ד"ר עדי זיו

ד”ר עדי זיו, עורך מדור ילדים, מביא אנליזה וסקירה סיסטמית שפורסמה לאחרונה ב-JAMA PEDIATRICS, ששמה לה למטרה לאחד את המידע הידוע לגבי צריכת מיצים המורכבים מ-100% פירות והבנת ההשפעה של צריכה זו על משקל הגוף בילדים ומבוגרים.

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן