השפעה שלילית של נטילת נוגדי-חמצון במהלך טיפול כימותרפי (J Clin Oncol)

נטילת תוספים בזמן טיפול כימותרפי לסרטן שד עשויה להשפיע לרעה על תוצאות הטיפול בנשים, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו במהלך חודש דצמבר בכתב העת Journal of Clinical Oncology.

החוקרים השלימו מחקר פרוספקטיבי להערכת הקשר בין שימוש בתוספים ובין תוצאות הטיפול בסרטן שד. סך כולל של 1,134 נשים עם סרטן שד שחולקו באקראי לטיפול ב-Cyclophosphamide, Doxorubicin ו-Paclitaxel נשאלו אודות השימוש בתוספים בתחילת הדרך ובמהלך הטיפול האונקולוגי.

מהנתונים עלו רמזים כי שימוש בתוספי נוגדי-חמצון (ויטמין A, C ו-E; קרטונאידים; קו-אנזים Q10) הן לפני והן במהלך הטיפול נקשר עם סיכון מוגבר להישנות סרטן שד (יחס סיכון מתוקן של 1.41, p=0.06), ובדרגה נמוכה יותר, עם סיכון מוגבר לתמותה (יחס סיכון מתוקן של 1.40; p=0.14).

הקשר בין נוגדי-חמצון פרטניים היה חלש יותר, ככל הנראה בשל המספר הקטן של משתמשות בטיפול. באשר לתוספים שאינם נוגדי-חמצון, שימוש בוויטמין B12 הן לפני והן במהלך טיפול כימותרפי נקשר באופן מובהק עם שיעורים נמוכים יותר של הישרדות ללא-מחלה (יחס סיכון מתוקן של 1.83; p<0.01) והישרדות כוללת (יחס סיכון מתוקן של 2.04; p<0.01). השימוש בברזל במהלך טיפול כימותרפי לווה בסיכון מוגבר להישנות (יחס סיכון מתוקן של 1.79), כמו גם שימוש לפני הטיפול ובמהלכו (יחס סיכון מתוקן של 1.91, p=0.06). התוצאות היו דומות בהערכת ההישרדות הכוללת.

עוד עולה מהנתונים כי לא היה קשר בין נטילת מולטי-ויטמינים ובין תוצאות ההישרדות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי הממצאים עולים בקנה אחד עם ההמלצות לנקיטת משנה זהירות כאשר שוקלים מתן תוספים במהלך טיפול כימותרפי, פרט למולטי-ויטמינים.

J Clin Oncol. Published online December 19, 2019.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה