מה המניע לשימוש בקנאביס בחולים עם אירוע פסיכוזה ראשון? (מתוך כנס מטעם SIRS)

מנתונים חדשים משש מדינות ברחבי אירופה עולה כי הרצון לחוש טוב יותר הינו מניע מרכזי לשימוש בקנאביס מצד חולים לאחר אירוע ראשון של פסיכוזה. תוצאות המחקר היו מיועדות להתפרסם במהלך כנס מטעם ה-Schizophrenia International Research Society, אשר בוטל לאור מגפת הקורונה.

מדגם המחקר כלל 1,347 משתתפים, מהם 446 עם אבחנה של פסיכוזה לא-אפקטיבית, 89 עם הפרעה דו-קוטבית ו-58 חולים עם דיכאון פסיכוטי. הסיבות להתחלת עישון בקנאביס ודפוסי השימוש נקבעו באמצעות שאלון Cannabis Experiences Questionnaire.

מהנתונים עלה כי משתתפים שהחלו להשתמש בקנאביס בכדי לחוש טוב יותר היו צעירים יותר משמעותית, עם פחות שנות השכלה, שכיחות גבוהה יותר של שחורים או ממוצא אתני מעורב, רווקים או לא-עצמאיים, בהשוואה לאלו שהחלו בשימוש בקנאביס בעקבות בן משפחה או חבר שעשה כן.

בנוסף, 68% מבין החולים עם אירוע פסיכוטי ראשון ו-85% מהביקורות הבריאות החלו להשתמש בקנאביס בעקבות שימוש מצד חברים או בני משפחה. מנגד, 18% מאלו עם אירוע פסיכוטי ראשון, לעומת 5% מהביקורות החלו להשתמש בקנאביס בכדי לחוש טוב יותר; 13% לעומת 10%, בהתאמה, החלו להשתמש בסם מסיבות אחרות.

מניתוח סטטיסטי שכלל תקנון לגיל, מין, מוצא אתני ואתר מחקר, הסיכוי שחולים עם אירוע פסיכוטי ראשון יחלו להשתמש בקנאביס בכדי לחוש טוב יותר היה גבוה יותר משמעותית, בהשוואה לעמיתיהם הבריאים (יחס סיכון יחסי של 4.67, p<0.001).

בקרב אלו שהחלו לעשן קנאביס בכדי לחוש טוב יותר, בהשוואה לאלו שהחלו להשתמש בסם מכל סיבה אחרת, תועד שימוש תדיר יותר בקנאביס באלו עם אירוע פסיכוטי ראשון ואלו ללא אירוע זה, עם יחס שיעורי היארעות של 2.9 לשימוש בסם למעלה מפעם בשבוע ויחס שיעורי היארעות של 3.13 לשימוש יומי בסם.

עם זאת, הקשר היה משמעותי יותר בביקורות בריאות, בהשוואה לאלו עם אירוע פסיכוטי ראשון, עם יחס שיעורי היארעות לשימוש יומי של 4.45 לעומת 3.11, בהתאמה.

החוקרים בחנו גם את הקשר בין הסיבות להתחלת עישון קנאביס ובין מדד הסיכון הפוליגני להתפתחות סכיזופרניה. מניתוח סטטיסטי עלה כי לא היה קשר בין מדד הסיכון הפוליגני ובין התחלת שימוש בקנאביס בכדי לחוש טוב יותר או מאחר וחברים החלו להשתמש בסם. עם זאת, לא זוהה קשר בין מדד הסיכון הפוליגני ובין התחלת שימוש בסם מאחר ובני משפחה השתמשו בקנאביס (יחס סיכון יחסי של 0.68, p<0.05).

החוקרים מסכמים וכותבים כי ממצאי המחקר מעידים כי בחולים עם אירוע פסיכוטי ראשון תועד סיכון גבוה פי ארבע מעמיתיהם הבריאים להתחיל לעשן קנאביס במטרה לחוש טוב יותר. עוד עולה כי התחלת עישון קנאביס בכדי לחוש טוב יותר לוותה בעליה של למעלה מפי שלוש בסיכון לשימוש יומי.

מתוך כנס מטעם SIRS

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה