האם שימוש בצבע לשיער מעלה את הסיכון למחלות ממאירות? (BMJ)

אישה בגיל המעבר

מהמחקר הגודל ביותר מסוגו, שתוצאותיו פורסמו בכתב העת BMJ, עולה כי אין קשר בין שימוש אישי בצבע שיער קבוע ובין הסיכון למרבית המחלות הממאירות או תמותה עקב ממאירות.

החוקרים התבססו על נתוני מחקר Nurses’ Health Study, מחקר עוקבה פרוספקטיבי הכולל למעלה מ-117,000 נשים, ללא ממאירות בתחילת הדרך, המצויות במעקב לאורך 36 שנים. מטרת החוקרים הייתה לבחון את הקשר בין שימוש אישי בצבעי שיער קבועים ובין הסיכון לממאירות ותמותה.

מהנתונים עולה כי שימוש אי-פעם בצבע שיער קבוע לא לווה בעליה משמעותית בסיכון לממאירויות סולידיות או המטופויאטיות, בהשוואה לסיכון שתועד בקרב נשים שלא השתמשו בצבע לשיער. בנוסף, בקרב אלו שדיווחו על שימוש אי-פעם בצבע לשיער לא נרשמה עליה משמעותית בסיכון למרבית הממאירויות הספציפיות או תמותה עקב ממאירות.

עם זאת, היו מספר יוצאים מן הכלל. הסיכון לסרטן מסוג BCC (Basal Cell Carcinoma) היה מעט מוגבר בקרב אלו שהשתמשו אי-פעם בצבע לשיער (יחס סיכון של 1.05, רווח בר-סמך 95% של 1.02-1.08). מינון מצטבר (חישוב של משך ותדירות השימוש בצבע לשיער) נקשר בקשר חיובי עם הסיכון לסרטן שד שלילי לקולטנים לאסטרוגן, סרטן שד שלילי לקולטנים לפרוגסטרון, סרטן שד שלילי לשני הקולטנים להורמונים וסרטן שחלות, כאשר הסיכון עלה בהתאם לכמות הכוללת של הצבע לשיער.

החוקרים מציינים כי במינון מצטבר של 200 שימושים ומעלה נרשמה עליה של 20% בסיכון היחסי לסרטן שד שלילי לקולטנים לאסטרוגן (p=0.03). באותו מינון מצטבר נרשמה עליה של 28% בסיכון היחסי לסרטן שד שלילי לקולטנים לשני ההורמונים (p=0.006).

עוד זיהו החוקרים סיכון מוגבר למחלת הודג’קין, אך רק בנשים עם שיער כהה באופן טבעי.

ממצאי המחקר מספקים מקור להרגעה מפני החשש כי שימוש אישי בצבע שיער קבוע עשוי להיות מלווה בסיכון מוגבר לממאירות או תמותה. הם מדגישים כי הממצאים תקפים לנשים לבנות בארצות הברית ומעידים על קורלציה ולא על קשר סיבתי. אעפ”י כן, זוהה סיכון מוגבר למספר ממאירויות בקרב משתמשות בצבע לשיער, בעיקר במינון מצטבר גבוה.

BMJ. Published online September 2, 2020

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה