עדויות חדשות תומכות בגרייה מגנטית חוזרת לטיפול בחולים עם הפרעת אישיות גבולית (Psychiatry Res)

גרייה מגנטית מוחית חוזרת (Repetitive Transcranial Magnetic Stimulation) הינה התערבות נסבלת היטב בחולים עם הפרעת אישיות גבולית ועשויה להביא לשיפור בחלק מהתסמינים, כך עולה מתוצאות סקירה שיטתית שפורסמו בכתב העת Psychiatry Research.

גרייה מגנטית מוחית חוזרת הינה התערבות לא-פולשנית, בטוחה ויעילה לטיפול בדיכאון עמיד לטיפול. היעד הנפוץ ביותר במקרים של דיכאון הוא אזור הקורטקס הדורסו-לטראלי הפרה-פרונטאלי כאשר אזור הקורטקס הפרה-פרונטאלי הדורסו-מדיאלי הוצע כיעד העשוי לשפר את הבקרה הקוגניטיבית ולהפחית אימפולסיביות ואובדנות בחולים עם דיכאון.

החוקרים מסבירים כי אין נתונים רבים בספרות הרפואית אודות השימוש בגרייה מגנטית מוחית חוזרת לטיפול בחולים עם הפרעת אישיות גבולית. עם זאת, ההשפעות הנוירו-מודולטוריות של התערבות זו על הפעילות החשמלית הקשורה בתסמיני הפרעת אישיות גבולית מציעות כי מדובר באפשרות טיפול בחולים אלו.

מטרת המחקר הייתה להשלים חיפוש שיטתית בשלושה מאגרי נתונים לזיהוי מחקרים שבחנו את השימוש בגרייה מגנטית מוחית חוזרת במבוגרים עם אבחנה של הפרעת אישיות גבולית. מבין 41 מאמרים שנבחנו, שמונה מחקרים נכללו בסקירה הנוכחית, עם סך כולל של 63 משתתפים (53 נשים; גיל ממוצע של 29.1 שנים).

מהנתונים עולה כי גרייה מוחית מגנטית חוזרת הינה התערבות הנסבלת היטב בקרב חולים עם הפרעת אישיות גבולית. החוקרים מציינים כי הממצאים עולים בקנה אחד עם נתונים ממחקרים קודמים שהדגימו את הבטיחות של התערבות זו בחולים עם הפרעת אישיות גבולית, אך מוסיפים כי המחקרים בנושא היו מוגבלים ועם פרוטוקולים שונים.

החוקרים סבורים כי הממצאים מעידים על תועלת אפשרית של גרייה מוחית מגנטית חוזרת להקלה על אימפולסיביות ובקרת רגשות. מעניין לציין, בכל המחקרים להערכת הטיפול לא נכללה במקביל פסיכותרפיה.

יש מקום להשלים מחקרים נוספים במטרה לבחון את התועלת של התערבות זו, בשילוב עם פסיכותרפיה, בחולים עם הפרעת אישיות גבולית. השילוב של בדיקות הדמיה וגישות פסיכותרפואיטיות המתמקדות במסלולים מוחיים המעורבים בהפרעת אישיות גבולית עשוי לסייע בשיפור הדיוק והיעילות של טיפולי גרייה מוחית מגנטית חוזרת באוכלוסיה מאתגרת זו.

Psychiatry Res. 2021

לידיעה ב-Healio

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה