טראומת ראש, אפילו קלה, עלולה לגרום לאפילפסיה (JAMA Network Open)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר חדש שפורסם ב- JAMA Network Openהראה כי פגיעה מוחית טראומטית (TBI), אפילו קלה, עלולה להוביל לאפילפסיה פוסט טראומטית (PTE) עד שנה לאחר התרחשות פגיעת הראש. תוצאות ממחקר עוקבה פרוספקטיבי רב-מרכזי הראו כי 2.7% מתוך כ-1,500 משתתפים עם TBI דיווחו גם על PTE, ולמטופלים אלו היו תוצאים גרועים משמעותית מאלו ללא PTE.

החוקרים העריכו נתונים ממסד הנתונים הגדול והרב-מרכזי של TRACK-TBI וכללו משתתפים עם TBI, שהוגדרו עם ציון של Glasgow Coma Scale (GCS) 3-15, פנו למרכז טראומה תוך 24 שעות מטראומת ראש שהצריכה הערכה בעזרת CT. המחקר כלל מטופלים עם TBI קל יחסית (ציון GCS 13-15), לעומת רוב המחקרים הקודמים של PTE שהתמקדו ב-TBI בינוני עד חמור. החוקרים כללו גם שתי קבוצות ביקורת תואמות מין וגיל. קבוצת בקרת הטראומה האורטופדית (OTC) כללה מטופלים עם טראומה מבודדת לגפיים, לאגן ואו לצלעות. לקבוצת הביקורת הנוספת היה רקע ואורח חיים דומים לאלה עם TBI, אך לא הייתה להם היסטוריה של TBI, זעזוע מוח או פציעה טראומטית בשנה הקודמת. הניתוח כלל 1885 משתתפים (גיל ממוצע, 41.3 שנים, 65.8% גברים). מתוכם, ל-1493 היו TBI, 182היו בקבוצת OTC ו-210 היו בקבוצת הביקורת הנוספת. במעקבים של 6 ו-12 חודשים, החוקרים ניהלו את שאלון הסקר לאפילפסיה (ESQ). המשתתפים נשאלו על חווית תנועות בלתי מבוקרות, שינויים בלתי מוסברים במצב הנפשי והתקפים או עוויתות חריגות חוזרות ונשנות, והאם נאמר להם שיש להם אפילפסיה או התקפים. אם הם ענו בחיוב לאחת מהשאלות הללו, הם נשאלו שאלה נוספת לגבי התקפים. חולים נחשבו כסובלים מ-PTE אם הם ענו בחיוב לאחת מהשאלות, חוו התקפים 7 ימים לאחר הפציעה ואובחנו עם אפילפסיה.

התוצא העיקרי היה שיעור אבחנות PTE. לאחר 12 חודשים, 2.7% מאלו עם TBI דיווחו על אבחנה של PTE בהשוואה לקבוצות הביקורת (P < .001).

מבין אלו עם TBI ו-PTE, ל-12.2% היו ציונים של GCS של 3-8 (חמור), ל-5.3% היו ציונים של 9-12 (בינוני), ול-0.9% היו ציונים של 13-15 (קלים). נתון זה עבור TBI קל אינו זניח, אמר החוקר הראשי, כאשר ככל הנראה 90% מכלל המגיעים לחדר מיון עם פגיעה מוחית מאובחנים עם TBI קל שאינו מצריך אשפוז. הסיכון ל-PTE היה גבוה יותר ככל שפגיעת הראש הייתה חמורה יותר, ובקרב אלו עם דימום בהדמיית CT ראש. בחולים עם TBI קל, דימום היה קשור לסיכון פי שניים עד פי שלושה לפתח PTE.

לכתבה ב-Medscape

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

    הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

    במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
    להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה