צריכת חומצות שומן בלתי רוויות קשורה לשיפור בקוגניציה (The American Journal of Geriatric Psychiatry)

מאת יהונתן ניסן, סטודנט לרפואה באוניברסיטת תל אביב ופרמדיק

מחקר חדש שפורסם ב- The American Journal of Geriatric Psychiatryהראה כי צריכה של חומצות שומן רב בלתי רוויות (PUFA), במיוחד אומגה 6 (ω-6), קשורה לשיפור התפקוד הקוגניטיבי אצל מבוגרים.

מחקרים מראים כי ל-25% עד 50% מהמבוגרים בגילאי 65 עד 85 שנים יש ליקוי קוגניטיבי מסוים, ועדויות אחרות מצביעות על כך שהקוגניציה מושפעת מצריכת שומן בתזונה. בנוסף, מחקרים רבים מראים ששינויים בהומאוסטזיס של שומנים עלולים לגרום לפגיעה בתפקוד מוחי.

מחקר חדש זה השתמש בנתונים משולבים מסקר בחינת הבריאות והתזונה הלאומית (NHANES), סדרה של סקרי חתך מתמשכים שנערכו על ידי המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC). המידע התזונתי כלל אנרגיה כוללת (קק”ל/ד’), צריכת שומן בגרמים ליום (גרם/ד’), של חומצת שומן רוויה (SFAT), חומצת שומן חד בלתי רוויה (MUFA), PUFA, סך חומצות שומן ω-3 וסך חומצות שומן ω-6, ומיליגרם ליום (מ”ג/ד) של כולסטרול. להערכת תפקוד קוגניטיבי, החוקרים השתמשו בציוני היזכרות מוחלטים ומעוכבים של CERAD, מבחן שטף בעלי חיים ומבחן DSST. המחקר כלל 2253 מבוגרים בני 60 ומעלה (גיל ממוצע, 69.4 שנים).

לאחר התאמה לגיל, מין, אתניות, השכלה, מצב עישון, צריכת אלכוהול, הכנסה ואנרגיה כוללת, תזונה רוויה ב-PUFA וחומצת שומן ω-6 הייתה קשורה באופן חיובי לציון DSST. ציון ה-DSST עלה בכ-0.06 סטיית תקן (SD) עם כל עלייה של SD בחומצות שומן אלו (8.8 גרם ליום עבור PUFA ו-7.9 גרם ליום עבור ω-6), ערכי P היו 0.02 עבור PUFA ו-0.01 עבור ω-6. הניתוח הראה גם שציון השטף של בעלי חיים עלה בכ-0.05 SD (בערך 0.3 בציון) עם כל עלייה של SD (1.1 גרם/ד’) בצריכה התזונתית של ω-3. לא היו קשרים מובהקים בין צריכת שומן אחרת בתזונה לבין ביצועים קוגניטיביים.

החוקרים בדקו גם את התפקיד של עקה חמצונית וסמנים ביולוגיים נוגדי חמצון (גמא גלוטמיל טרנספפטידאז [GGT], בילירובין, חומצת שתן וויטמין D). רמות GGT ירדו עם צריכת PUFA ו-ω-6 מוגברת, רמות הבילירובין ירדו עם עלייה ברוב צריכת השומן בתזונה, רמות חומצת השתן ירדו עם צריכת MUFA ויחס ω-6/ω-3, ורמות ויטמין D עלו עם צריכת חומצות שומן ω-3 אך ירדו עם צריכת SFAT.

לכתבה ב-Medscape

תגובות רוצה להצטרף לדיון?

אין תגובות עדיין. היה הראשון להגיב!

מאמרים

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

תוכנית תגבור להליכה במינון גבוה היא ישימה עבור אנשים לאחר שבץ מוחי: ניסוי אקראי פאזה II

מקור: Stroke
ד"ר דוד אוריון
ד"ר דוד אוריון
אין תגובות|25/05/2026

מחקר זה נועד לבחון את היתכנותה ויעילותה של תוכנית ‘תגבור’ (Booster) אינטנסיבית במינון גבוה, המתמקדת בהליכה, עבור אנשים בשלב הכרוני לאחר שבץ, וזאת כדי לשפר את המהירות, את הסיבולת ואת הניידות בקהילה

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

שכיחות ומשמעות פרוגנוסטית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבביים גדולים בקשישים

מקור: Age and Ageing
פרופ' אלי מזרחי
פרופ' אלי מזרחי
אין תגובות|18/05/2026

מחקר רב־מרכזי חדש שבחן את השכיחות ואת המשמעות הקלינית של פגיעה או אוטם מיוקרדיאלי סביב ניתוחים לא־לבבי  (Perioperative Myocardial Injury/Infarction  – PMI) בקרב מטופלים מבוגרים העוברים ניתוחים גדולים

עומסי חום ותמותת קשישים בבתי אבות – האם דירוגי האיכות מנבאים סיכון?

עומסי חום ותמותת קשישים בבתי אבות – האם דירוגי האיכות מנבאים סיכון?

מקור: Age & Ageing
פרופ' אלי מזרחי
פרופ' אלי מזרחי
אין תגובות|11/05/2026

מחקר חדש שפורסם ב־Age and Ageing בחן את השפעת עומסי החום על תמותת דיירי בתי אבות באנגליה ואת האפשרות להשתמש בדירוגי ה־Care Quality Commission (CQC) ככלי לזיהוי מוסדות המצויים בסיכון מוגבר לנזקי חום

כניסת צוות רפואי

הכניסה לאתר מותרת אך ורק לצוות הרפואי

לקבלת קוד אימות לנייד ולמייל, יש למלא את כתובת המייל ואת מספר הטלפון שלך

עדיין לא נרשמת? באפשרותך לבצע רישום כאן