אורולוגיה

בדיקת High-Sensitivity Troponin T עשויה לנבא סיכון בתר-ניתוחי לאוטם לבבי (מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Anesthesiologists)

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהלך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Anesthesiologists עולה כי הבדיקה החדשה ל-High-Sensitive Troponin T (hsTnT) עשויה לנבא תוצאות שליליות לאחר-ניתוחים, בהעדר תסמונת כלילית חדה.

החוקרים תיארו את השימוש בבדיקת hsTnT החדשה, שאינה זמינה עדיין בארצות הברית, לא רק לצרכיי אבחנה של אוטם לבבי בתר-ניתוחי, אלא גם להערכת הסיבוכים לאחר ניתוחים. הם מצאו כי בדיקת hsTnT לפני הניתוח עשויה לשמש כסמן חשוב לזיהוי חולים בסיכון לאוטם לבבי בתר-ניתוחי ותמותה ארוכת-טווח. בדיקה זו משנה את חוקי המשחק בתחום הקרדיולוגי וכעת לא מדובר רק בכלי אבחנתי, אלא גם כלי פרוגנוסטי.

מדגם המחקר כלל חולים ממחקר VINO (Vitamins in Nitrous Oxide) עם מחלת לב כלילית או בסיכון למחלת לב כלילית, שעברו ניתוח לא-לבבי מג’ורי. החולים חולקו באקראי ל-Nitric Oxide עם או בלי וויטמינים ממשפחת B, או לקבוצה שלא טופלו ב-Nitrous Oxide במהלך הרדמה כללית.

החולים עברו סדרת בדיקות דם ובדיקות אק”ג בתחילת המחקר, לאחר הניתוח וביום הראשון והשלישי לאחר הניתוח. רמות hsTnT וכן רמות Troponin I נמדדו בכל נקודות הזמן וחושב השינוי בין ערכי הבסיס ושיא ערכי טרופונין.

אבחנה של אוטם לבבי נקבעה בהתאם להגדרה האוניברסאלית של שיא עליית ערכי Troponin I של מעל 0.07 ננוגרם למ”ל,בשילוב עם שינויים באק”ג המתאימים לאיסכמיה של שריר הלב ו/או תסמינים קליניים.

הסקירה כללה 608 חולים, 599 מהם עם ערכים נמדדים של hsTnT לפני הניתוח (98.5%); חציון רמת hsTnT עמדה על 12 ננוגרם לליטר. בלמעלה מ-80% מהחולים נרשמה עליה בערכי hsTnT לאחר הניתוח, עם חציון שיא של 15.9 ננוגרם לליטר, וחציון עליה של 2.7 ננוגרם לליטר.

ערכי hsTnT לפני הניתוח ניבאו אוטם לבבי לאחר הניתוח. בקרוב ל-60% מהחולים ריכוז hsTnT לפני הניתוח היה נמוך מ-14 ננוגרם לליטר, ובקבוצה זו שכיחות אוטמים לבביים עמדה על 2.5%, בהשוואה ל-8.6% מהחולים עם ערכים שעלו על 14 ננוגרם לליטר (יחס סיכויים של 3.6).

דפוס דומה זוהה בחולים עם עלייה בעלת חשיבות קלינית בערכי טרופונין (מעל 0.07 ננוגרם לליטר). בחולים עם רמות hsTnT בסיסיות נמוכות מ-14 ננוגרם לליטר, שכיחות אוטמים לבביים עמדה על 7.8%, שיעור שעלה ל-21.9% באלו עם ערכי hsTnT גבוהים יותר לפני הניתוח.

החוקרים מוסיפים כי ברשותם גם נתוני הישרדות משכנעים. בהשוואת חולים עם ריכוז hsTnT לפני הניתוח שהיה קטן מ-14 ננוגרם לליטר, בהשוואה לאלו עם ערכים שעלו על סף זה, זוהה הבדל משמעותי בשיעורי ההישרדות. שיעורי התמותה לאחר שלוש שנים עמדו על 11% בחולים עם ערכים נמוכים, בהשוואה ל-26% בחולים עם ריכוז hsTnT גבוה עם יחס סיכון של 2.0, שמשמעו כי בחולים עם ערכי hsTnT מעל 14 ננוגרם לליטר לפני הניתוח, סיכון גבוה כפליים לתמותה ארוכת-טווח לאחר ניתוח לא-לבבי.

מתוך הכנס השנתי מטעם ה-American Society of Anesthesiologists

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה