אורולוגיה

פעילות גופנית קלה מספיקה בכדי להביא לשיפור בריאות העצם (J Clin Endocrinol Metabol)

ממחקר חדש שפורסם בכתב העת Journal of Clinical Endocrinology and Metabolism עולה קשר בין 120 דקות הליכה או פעילות גופנית אחרת בלבד ובין סמנים לחוזק העצם בנשים לפני-מנופאוזה. תכנית התערבות בת שמונה שבועות, המבוססת על פעילות גופנית, הביאה לעליה משמעותית בסמנים לחוזק העצם, בהשוואה לפעילות סדנטרית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי לפעילות גופנית השפעה חיובית על העצם, עם הפחתת רמות Sclerostin, מעכב יצירת עצם, והעלאת רמות IGF-1, לו השפעות חיוביות על בריאות העצם. עוד הם מצאו כי לפעילות גופנית המשפרת את העומס המכאני, בשילוב עם תכשירים אנאבוליים אחרים, השפעה חיובית על בריאות העצם, בעיקר על בניית עצם.

מחקר החתך של 1235 נשים לפני-מנופאוזה, שנבחרו באקראי, כלל 58 נשים שהיו במעקב במהלך שמונה שבועות אימוני פעילות גופנית (4 ימים בשבוע), שנבחנו אל מול 62 ביקורות.

במחקר החתך, הנשים סווגו לארבע קבוצות, בהתאם לרמת ההליכה או פעילות גופנית הממוצעת: פחות משלושים דקות, 30-60 דקות, 60-120 דקות ו-120 דקות ומעלה בשבוע. החוקרים מצאו כי בנשים שהיו פעילות במשך למעלה מ-120 דקות בשבוע, רמות Sclerostin היו נמוכות ב-36.8% ורמות IGF-1 בדם היו גבוהות ב-107%, בהשוואה לביקורות סדנטריות. בנשים אלו זוהו גם רמות גבוהות יותר של סמנים בניית עצם.

במסגרת המחקר, נשים סדנטריות שחולקו לקבוצת ההתערבות השלימו שמונה שבועות אימונים, שכללו אימונים במשך 120 דקות, ארבעה ימים בשבוע. התכנית המובנית כללה 20 דקות הליכה במהירות גדלה ומשטר סיבולת שכלל 25 דקות ריצה, 20 דקות הליכה על הליכון, 10 דקות רכיבה על אופניים ו-120 דקות ביצוע תרגילי סטפ-אפ, לאחר מכן 25 דקות של תרגילי כיפוף ויישור עמוד השדרה ותרגילי ניידות .

בהשוואה לנשים שערכו אימונים במשך פחות מ-30 דקות בשבוע, בנשים בקבוצת ההתערבות נרשמה ירידה ממוצעת של 33.9% ברמות Sclerostin בדם (p<0.0001) ועליה ממוצעת של 74.2% בסמני יצירת עצם ו-IGF-1.

החוקרים כותבים כי למיטב ידיעתם, זהו המחקר הראשון המדווח על קשר מובהק בין רמות Sclerostin נמוכות בדם ובין הגדלת משך פעילות גופנית ורמות IGF-1 בדם בנשים לפני-מנופאוזה.

J Clin Endocrinol Metabol. Published online August 3, 2012

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה