אורולוגיה

מומחים בתחום סרטן הערמונית מגנים על בדיקות סקר המבוססות על רמות PSA

מומחים רבים לסרטן ערמונית בארצות הברית יצאו כנגד ההמלצה מטעם ה-USPSTF (US Preventive Services Task Force) שיצאה כנגד בדיקות סקר שגרתיות של גברים בריאים, המבוססות על רמת PSA (Prostate Specific Antigen).

לדברי המומחים, נושא בדיקות סקר על-בסיס רמות PSA הינו מורכב, עם מספר שלבים וצמתי החלטה. ההודעה שפורסמה לפיה אין תועלת לבדיקות סקר המבוססות על PSA הינה המסר השגוי בשלב זה.

אין ספק כי יש להיות זהירים יותר בבחירת הנבדקים בהם יבוצעו בדיקות הסקר, וחשוב להבין כי אין מקום לסקור את כל המטופלים.

באיגוד האמריקאי לאורולוגיה יצאו באופן מיידי כנגד החדשות, והזהירו כי ההמלצה עשויה בסופו של דבר לגרום יותר נזק מתועלת.

מומחים בתחום מסכימים כי מחקרים ארוכי-טווח מצאו כי בדיקות סקר על-סמך PSA ואבחנה מוקדמת של סרטן ערמונית אינה מצילה חיים. עם זאת, חשוב לזכור כי חלק מהגברים מצויים בסיכון גבוה יותר לפתח סרטן ערמונית, בהשוואה לאחרים, ומבקשים לעבור בדיקות PSA על-בסיס קבוע.

ההצהרה מטעם ה-USPSTF הינה בגדר המלצה, המשקפת את העולה ממחקרים עדכניים שפורסמו בשנים האחרונות והטילו ספק בתועלת של בדיקות סקר אלו. מדובר בהמלצה בשלביה הראשונים ולא בשינוי מהותו בתפיסה.

ההמלצה של המומחים היא לדון בנושא בדיקות PSA עם הרופאים המטפלים, ולשקול בקפידה את הסיכונים והיתרונות.

מהנתונים בנושא עולה כי עם בדיקות סקר לסרטן ערמונית, המבוססות על PSA, ובדיקות ממוגרפיה לסרטן שד, מדובר במניעת מקרה תמותה אחד מבין כל 1000 נבדקים פחות מ-0.1%. היקף הנזק עקב אבחנת-יתר וטיפול מיותר גבוה בהרבה. עם בדיקות ממוגרפיה, מדובר בכ-5-15 נשים מבין 1000 נשים שנסקרו; עם בדיקת PSA, מדובר בכ-30-100 ל-1000 גברים שנסקרו. האמת היא ששתי הבדיקות אינן מאוד טובות.

קארל אולסון, מנהל Integrated Medical Professionals, המרפאה האורולוגית הגדולה ביותר בארצות הברית, טוען כי מספר מקרי התמותה עקב סרטן ערמונית בארצות הברית ירדו באופן קבוע מאז שהחלו לערוך בדיקות סקר נרחבות המבוססות על רמות PSA. להערכתו, ויתור על האפשרות לזהות גברים עם סרטן ערמונית ועל האפשרות לטפל בהם הינה נקיטת צעד לאחור.

אחרים מציעים פשרה, ומציעים לערוך בדיקות סקר של חלק מהגברים בלבד, תוך התמקדות בגברים בסיכון גבוה למחלה, כולל גברים שחורים ואלו עם היסטוריה משפחתית של סרטן ערמונית.

אורולוגים אחרים התנגדו לעובדה כי צוות המשימה התייחס רק ליעד הסיום העיקרי של תמותה עקב סרטן ערמונית, וסבורים כי באופן זה לא נלקחה בחשבון האפשרות כי בדיקות סקר יסייעו בזיהוי המחלה בשלב מוקדם יותר, כאשר המחלה מגיבה טוב יותר לטיפול.

נראה כי הדרך הטובה ביותר להתייחס לבדיקות PSA היא לדמות את תוצאות הבדיקה לאזעקת עשן ואזעקת שריפה. אזעקת עשן מעידה על נוכחות עשן, ולא בהכרח אש. בדיקת PSA עשויה להסיט את תשומת הלב להפרעות בערמונית, אך ייתכן כי מדובר בדלקת של הערמונית או הגדלה שפירה של הערמונית.  אין רמת PSA שהיא אבחנתית, והבדיקה אינה יכולה להבחין בין צורות שקטות ואגרסיביות של המחלה.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה