ראומטולוגיה

NICE ממליץ על שימוש ב-Rituximab (מבטרה) לאחר כשלון במעכב TNF בחולי דלקת פרקים שגרונית (NICE)

ה-NICE הבריטי (אשר מפיק הנחיות והמלצות טיפול במסגרת השירות הציבורי באנגליה, מעין ועדת סל הבריאות) פירסם כעת הצעה להנחיות טיפול חדשות בחולים בדלקת פרקים שגרונית (RA) אשר הטיפול בהם באמצעות טיפול בתרופות משנות מחלה (DMARD) או מקבוצת TNF אלפא נכשל.

הנחיות ה-NICE משקללות אספקטים קלינים וכלכליים.

הועדה העצמאית מטעם ה-NICE שבחנה את העדויות הקליניות הגיעה למסקנות הבאות:


  • הטיפול ב-Rituximab (מבטרה, רוש) בשילוב עם methotrexate מומלץ כאופציה לטיפול במבוגרים עם RA אשר הגיבו באופן לא מספק לתרופות DMARD אחרות כולל תרופה אחת לפחות מקבוצת מעכבי TNF או שאינם סבילים לטיפול ב-DMARD אחרים.

  • מעכב ה-TNF , התרופה adalimumab (הומירה, אבוט), etanercept (אנברל, נאופרם בארץ), ו-infliximab (רמיקד, שרינג פלאו/MSD) מומלצים לטיפול ב-RA לאחר כשלון באחת מתרופות ה-TNF רק בהקשר מחקרי.

  • התרופה Abatacept (של BMS, אינה רשומה בישראל עדיין) אינה מומלצת לטיפול ב-RA לאחר כשלון של מעכב TNF .

בהודעה לעתונות הסבירה ד”ר קרול לונגסון, מנהלת המרכז להערכות ב-NICE ש”מעל חצי מליון אנשים באנגליה סובלים מ-RA. ה-NICE כבר המליץ על השימוש במעכבי TNF מסוג הומירה, אנברל ורמיקד לחלק מהמטופלים עם RA כחלופה לשימוש לאחר טיפולים קונבנציונלים. ההתמקדות בהערכה זו הייתה לבחון חלופות טיפול במצב שבו מעכב ה-TNF אינו עובד או שאיבד את האפקט שלו. העדויות מצביעות על כך שמבטרה עובדת היטב בהקשר זה ושהיא גם מציגה יחס עלות/תועלת טוב. 

יש עדויות מוגבלות בלבד שהגיעו לועדת ההערכה באשר לאפקטיביות הקלינית של שימוש במעכב TNF שני לאחר שהראשון נכשל. המידע המוגבל הקיים הצביע על כך שאף אחת משלושת התרופות (רמיקד, אנברל, הומירה) לא תשגנה יחס עלות/תועלת יעיל בהשוואה לחלופת המבטרה , לאחר כשלון מעכב TNF ראשון.

לכן, הועדה המליצה שהשימוש במעכב TNF שני לאחר כשלון שלא הראשון יתבצע רק כחלק ממחקר. לגבי Abatacept נראה שאינו עובד טוב יותר ממבטרה בהקשר זה, והוא יקר יותר, לכן הועדה אינה מעריכה חלופה זו כיעילה מבחינה כלכלית/רפואית. ”

יש לציין שמדובר על מסמך הערכה ראשוני בלבד, שכעת מוצג לציבור לצורך קבלת תגובות והערות, שלאחר קבלתן יידונו וילקחו בחשבון בהמלצות הסופיות.

העלויות השנתיות לטיפול בכל תרופה שנלקחו בחשבון בהערכת ה-NICE היו כלקדמן:

Rituximab – £6,984

Adalimumab – £9,295

Etanercept £9,295

Infliximab £7,553 – £8,812

Abatacept – £10,171

לסקירה המלאה באתר ה-NICE

הערת מערכת: יש לציין שההוראות להכללת המבטרה בסל בישראל בהקשר להתוויה זו (לתרופה כידוע גם התוויה אונקולוגית/המטולוגית ללימפומה) כוללות:  “טיפול משולב עם Methotrexate בארתריטיס ראומטואידית שלא הגיבה לטיפול באנטגוניסט ל-TNF אחד לפחות.”  כך שנראה שבסל בישראל ההמלצות החדשות של ה-NICE המחכות כעת לאישור כבר יושמו…

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה