רפואת ריאות

דיקור מראה יעילות מינמלית בטיפול בחסר נשימה (Chest)

על-פי דיווח שפורסם לאחרונה, טכניקת דיקור סטנדרטית יעילה יותר מפלצבו (גירוי mock חשמלי לעצב הניתן דרך העור [TENS]) באופן גבולי בלבד בחולים הסובלים מחסר נשימה שאיננו קשור בממאירות ומפריע לתיפקודם.

החוקרים מסבירים כי בעבר הוכח כי טכניקת הדיקור יעילה במסגרת מחקר גלוי בקרב חולי סרטן הסובלים מחסר נשימה, ומחקר ניסיוני קטן אישר את היתכנות מתן טיפול בדיקור בחולים הסובלים מחסר נשימה ואת אמינותו של מתן mock TENS כביקורת פלצבו מתאימה.

החוקרים ערכו השוואה בין טכניקת דיקור לבין מתן mock TENS במחקר מסוג crossover ב-36 חולים הסובלים מחסר נשימה המפריע לתפקודם, 33 מתוכם סובלים מ-COPD.  

החוקרים מדווחים כי חסר הנשימה הממוצע הגרוע ביותר השתפר לאחר סיבוב הטיפולים הראשון, ללא תלות במתן דיקור אמיתי או mock TENS לחולה, ושיפור נוסף נצפה אחרי השלב השני של הטיפול.

ב-12 החולים שהשלימו את שני שלבי הטיפול סיפק הדיקור האמיתי שיפור מעט טוב יותר שלא היה משמעותי סטטיסטית, במצב חסר הנשימה.

החוקרים מפרטים כי אילו היה המחקר נערך בקבוצה גדולה יותר של נבדקים יתכן שהיתה מתקבלת תוצאה משמעותית סטטיסטית עבור הדיקור האמיתי לעומת הפלצבו, אך משום שההבדל היה כה קטן ניתן להתווכח שתהיה לכך רלוונטיות רפואית בחולים הסובלים מחסר נשימה.

החוקרים מציינים כי לא נמצאו הבדלים בעלי משמעות בהשפעות הטיפולים כפי שהוערכו באמצעות שאלוני איכות חיים, בציון הכללי או במרכיבים של השאלון כגון הסימפטומים, הפעילויות, או ההשפעות.

החוקר הראשי מסכם כי במצב זה הדיקור מועיל אך לא יעיל במידה רבה. לדבריו, הוא עשוי לעזור אך כמו יתר הטיפולים במצבים אלה השפעתו העיקרית אינננה ספציפית.

הוא מוסיף כי קשה לטפל בבעיה זו, ולכן מתן כל טיפול בטוח וחסר תופעות לוואי מהווה רעיון טוב.

Chest 2004;125:1783-1790.

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה