פסיכיאטריה

האם מחצית מהאמריקאים יכולים להתאים לקריטריוני DSM-IV עבור הפרעה נפשית במהלך חייהם ? (מתוך Archives of General Psychiatry)

ממחקר חדש, שפורסם במהדורת יוני של Archives of General Psychiatry, עולה כי לכמחצית מהאמריקאים תהיה מחלת נפשית כלשהיא במהלך חייהם, עם סימפטומים, שיתחילו לרוב בגיל ההתבגרות. ממחקר שני עולה כי בדרך כלל לא מתחילים טיפול, כשהחולה מופיע לראשונה.

מחקרים אלה מאשרים את ההבנה המתפתחת שלנו בנוגע לאופי של מחלות נפש במהלך החיים. יש הרבה מסרים חשובים מעבודה זו, אך המסר הכי חשוב הוא ההכרה, שהפרעות נפשיות הן הפרעות כרוניות של אנשים צעירים בארה”ב.

החוקרים השתמשו ב- NCS-R (National Comorbidity Survey Replication) בכדי להעריך שכיחות לאורך החיים והתפלגות של הופעת הפרעות בהתאם לגיל המתוארים ב- DSM-IV (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, 4th Edition). בין פברואר 2001 ואפריל 2003, 9282 משתתפים יודעי אנגלית בני 18 ומעלה השתתפו בסקר הנערך פנים אל מול פנים תוך שימוש ב- WMH-CIDI (World Mental Health Survey version of the Composite International Diagnostic Interview).

המשתנים שנבדקו היו שכיחות הפרעות חרדה, הפרעות מצב רוח, הפרעות impulse-control, והפרעות substance use המתאימות לקריטריוני DSM-IV.

השכיחות במהלך החיים הייתה 46.4% עבור כל הפרעה שהיא, 28.8% עבור הפרעות חרדה, 20.8% עבור הפרעות מצב רוח, 24.8% עבור הפרעות impulse-control ו-14.6% עבור הפרעות substance use. גיל החציון של הופעה היה הרבה יותר קצר עבור הפרעות חרדה או הפרעות impulse-control (11 שנה) מאשר הפרעות substance use (20 שנה) והפרעות מצב רוח (30 שנה).

מכל המקרים, חצי התחילו בגיל 14 שנה ושלושת רבעי התחילו בגיל 24 שנה. בהשוואה למחקרי קוהורט מוקדמים, למחקרי קוהורט לאחרונה יש שכיחות גבוהה יותר לאורך כל החיים. הבדלים בין הקוהורטים יציבים במהלך החיים ומשתנים בין תתי קבוצות סוציודמוגרפיות.

בערך חצי מהאמריקאים יתאימו מתי שהוא בחייהם להפרעה עם קריטריוני DSM-IV עם מהלך ראשון בדרך כלל בגיל ילדות או בגיל ההתבגרות. ההתערבות הנועדה למניעה או טיפול מוקדם צריכים להתמקד בצעירים.

הטיות אפשריות במחקר הן תת הערכה של השכיחות והערכת הסיכון, יתכן שאנשים עם היסטוריה של הפרעה נפשית פחות ישתתפו בסקר זה לעומת אחרים, ייתכן והשכיחות לאורך החיים נמצאת בדיווח מופחת היות ויש הטיה של דיווח על התנהגויות מביכות, הערכת הסיכון במהלך החיים התבססה על הנחה של סיכון קבוע של הופעת ההפרעה לראשונה, בהינתן שנה ספציפית בחיים בקרב אנשים שהיו שונים בגיל בעת הריאיון והאפשרות שציון הגיל בו הופיעה ההפרעה לראשונה אינו נכון.

במחקר השני החוקרים בחנו את מהירות יצירת הקשר הראשוני עם מספקי טיפול הקורה לאחר הופעה ראשונה של הפרעה נפשית.

התבנית הייתה, שכמה שיותר מוקדם שההפרעה מופיעה בחיים, כך החולה מחפש עזרה יותר לאט ואז המחלה יותר מתמדת. זה מצער, שאלה שהכי זקוקים לעזרה, הכי פחות מקבלים אותה.

תוך שימוש ב-NCS-R החוקרים קבעו את הגיל, שבו פנו החולים לראשונה לקבלת טיפול מקצועי עבור כל הפרעת DSM-IV/WMH-CIDI, שהוערכה בסקר ואז השוו אותו עם הגיל, שבו הופיעה ההפרעה בכדי ללמוד את משך הדיחוי הטיפוסי.

החוקרים סיכמו, שרוב האנשים עם הפרעות בסופו של דבר יצרו קשר לקבלת טיפול, אך זה יותר נפוץ בקבוצה של הפרעות מצב רוח (88.1% – 94.2%) מאשר הפרעות חרדה (27.3% – 95.3%), מאשר הפרעות impulse-control (33.9% – 51.8%) או מאשר הפרעות substance (52.7% – 76.9%).

הדיחוי לפני הפניה לקבלת טיפול נע בין 6-8 שנים הפרעות מצב רוח ובין 9-23 שנה בהפרעות חרדה. עבור אלה, שבסופו של דבר פונים לקבל טיפול רפואי, כשלון ליצור קשר טיפול ראשוני ודיחוי, קשורים עם גיל מוקדם של הופעת ההפרעה, עם השתתפות בקוהורט יותר ישן ועם מאפיינים סוציו-דמוגרפיים שונים (גבר, נשוי, ללא השכלה, מיעוט אתני).

כשלון ליצור קשר טיפולי ראשוני הוא אספקט של צורך שלא מולא כהלכה לטיפול רפואי נפשי בארה”ב. התערבויות, שיעשו על מנת להאיץ את הקשר הטיפולי הראשוני, יורידו את העוול והסיכונים של הפרעות נפשיות שלא מטופלות.

מגבלות המחקר כללו : אפשרות של בעיה להיזכר בכל האירועים בכל החיים, דיווח לא נכון על זמנים, חוסר מידע לגבי אם הטיפול נלקח או על האופי והעוצמה של טיפולים אלה, כשלון להבחין בין יצירת קשר בסקטורים רפואיים או בסקטורים לא רפואיים, פרדיקטורים של כשלון ודיחוי ביצירת קשר ראשוני הוגבלו לאלה שיכלו להיות מתוארכים רטרוספקטיבית וחוסר יכולת לקבוע איך תבניות ופרדיקטורים של כשלון ודיחוי השתנו על פני העשור האחרון.

במאמר מערכת נלווה, רופאים מ- National Institutes of Health דנו בהגבלות של הסקר, ובפוטנציאל של חקירת האפקט של תתי קבוצות, גנטיקה, מניעה והתערבות מוקדמת.

הדיאגנוזה בלבלה את הפסיכיאטריה במאה הקודמת, כשגישת DSM הכניסה מהימנות אבחונית אך לא תוקף. על ידי הגדרת קלסטרים באופן אמפירי, של סימפטומים, שנמצאו בדגימות המבוססות על האוכלוסיה, מחקרים כמו NCS-R יכולים להצביע על הדרך לדרכי אבחון יותר בעלות תוקף. לבטח הם חושפים, שאלה שאנחנו מספקים להם דיאגנוזה בסביבה קריטית, מייצגים פרקציה קטנה מתוך כל אלה עם הפרעות נפשיות, והם מזכירים לנו, שפסיכיאטריה מתמודדת עם אתגרי הרפואה הציבורית הגדולים ביותר של הרפואה בימינו.

Arch Gen Psychiatry. 2005;62:593-602, 603-613

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

  • האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    האם לדחק וחרדה בזמן הריון השפעה על משך ההיריון? (Eur J Epidemiol)

    במאמר שפורסם בכתב העת European Journal of Epidemiology מדווחים חוקרים על תוצאות מחקר חדש, מהן עולה קשר אפשרי בין תחושת דחק וחרדה בזמן הריון ובין סיכון מוגבר ללידה בשבוע מוקדם יותר, אך רק בשבועות מוקדמים של ההיריון. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי למרות שהאטיולוגיה אינה ידועה היטב, לידה מוקדמת מהווה סוגיה רפואית חשובה מאחר והינה […]

  • היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    היסטוריה של הפלות חוזרות מלווה בסיכון מוגבר להתפתחות דמנציה (Eur J Epidemiol)

    בנשים עם היסטוריה של הפלות חוזרות תועד סיכון מוגבר להתפתחות דמנציה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת European Journal of Epidemiology. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי עוד ועוד עדויות מצביעות על הקשר בין היסטוריה פוריות ורביה, כולל גיל הופעת מחזור ווסת ראשון, ולדנות וגיל בעת הופעת מנופאוזה, ובין הסיכון להתפתחות דמנציה. עם זאת, אין […]

  • תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    תכשירים אנטי-פסיכוטיים מסוימים מלווים בסיכון מוגבר לדלקת ריאות (JAMA Psychiatry)

    טיפול במינון גבוה של תרופות אנטי-פסיכוטיות, בפרט Quetiapine, Clozapine ו-Olanzapine, מלווה בסיכון מוגבר לדלקת ריאות בחולים עם סכיזופרניה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת JAMA Psychiatry. טיפול מונותרפי בתכשירים עם עומס אנטי-כולינרגי גבוה גם מעלה את הסיכון לדלקת ריאות. החוקרים התבססו על מספר מאגרי נתונים ארציים ובחנו את הנתונים אודות חולים שטופלו בשל סכיזופרניה […]

  • הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון משפרת את תוחלת החיים בכל גיל (Am J Prev Med)

    הפסקת עישון בכל גיל מלווה בהארכת תוחלת החיים הצפויה, כאשר התועלת הרבה ביותר תוארה באלו שהפסיקו לעשן בגיל צעיר, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת American Journal of Preventive Medicine. החוקרים בחנו את ההשפעות המזיקות של עישון וההשפעה החיובית של הפסקת עישון על תוחלת החיים במבוגרים בגילאי 35-75 שנים. שיעורי התמותה הספציפיים לגיל לפי […]

  • האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    האם חרדה מעלה את הסיכון למחלת פרקינסון? (Br J Gen Pract)

    בחולים עם אבחנה של חרדה סיכון גבוה כפליים להתפתחות מחלת פרקינסון, בהשוואה לאלו ללא הפרעת חרדה, כך עולה מנתונים חדשים שפורסמו בכתב העת British Journal of General Practice. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי חרדה הינה מאפיין ידוע של השלבים המוקדמים של מחלת פרקינסון, אך אין מידע אודות הסיכון העתידי למחלת פרקינסון באלו עם הופעה חדשה […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר תכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) הודיע על אישור Ustekinumab-ttwe (או Pyzchiva) כתכשיר ביוסימילאר שלישי של Ustekinumab (סטלרה) לטיפול במגוון מצבים דלקתיים. בנוסף, הסוכנות קבעה באופן זמני כי התרופה אינה שונה מהתכשיר המקורי וצעד זה יאפשר לרוקחים בארצות הברית להחליף את התכשיר הביוסימילאר בתכשיר המקור ללא תלות במרשם שניתן מהרופא. התכשיר Ustekinumab-ttwe, אנטגוניסט […]

  • שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית (British Journal of Dermatology)

    מתוצאות מטה-אנליזה חדשה שפורסמו בכתב העת British Journal of Dermatology עולה שכיחות גבוהה של חרדה ודיכאון בחולים עם מלנומה עורית ממארת. ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי העומס הפסיכולוגי של מלנומה עורית עשוי להשפיע על מכלול הטיפול בחולים, כולל היענות לטיפול, סיכויי הישנות ותמותה. עם זאת, אין נתונים רבים אודות השכיחות וגורמי הסיכון לחרדה ודיכאון באוכלוסיית […]

  • מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי אישר את Donanemab לטיפול במחלת אלצהיימר מוקדמת (מתוך הודעת ה-FDA)

    מנהל המזון והתרופות האמריקאי (Food and Drug Administration) אישר את הטיפול ב- Donanemab, תכשיר כנגד-עמילואיד, הניתן פעם כעירוי תוך-ורידי אחת לחודש למבוגרים עם מחלת אלצהיימר תסמינית בשלב מוקדם, כולל ליקוי קוגניטיבי קל או דמנציה קלה עם הוכחה פתולוגית לעמילואיד. המומחים מסבירים כי Donanemab אחת לחודש הינו הטיפול הראשון והיחיד כנגד נגעי עמילואיד עם הוכחות התומכות […]

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה