פסיכיאטריה

האם Naltrexone מגביר את השפעות מדבקת ניקוטין להפסקת עישון?

תוצאות מחקר חדש מוכיחות כי Naltrexone עשוי להגדיל את את השפעות מדבקת ניקוטין להפסקת עישון. כיתרון נוסף בחלק מהחולים, מינון נמוך של Naltrexone עשוי להביא גם לירידה במשקל.

מעשנים רבים אינם מגיבים לטיפולים הקיימים, המתייחסים רק באופן חלקי לעליה במשקל בעקבות הפסקת עישון. המחקר הנוכחי בדק אם Naltrexone Hydrochloride מגביר ומשפר את השפעות הטיפול במדבקות ניקוטין להפסקת עישון, ומקטין את העליה במשקל לאחר הגמילה, בהשוואה לטיפול במדבקות ניקוטין בלבד, ובאיזה מינון.

המחקר כלל 400 מטופלי-חוץ, שעישנו 20 סיגריות ביום ומעלה, וחולקו באקראי לטיפול בן 6 שבועות במדבקת ניקוטין במינון 21 גרם ו- Naltrexone דרך הפה (0, 25, 50, או 100 מ”ג ביום). תקופת המעקב נמשכה שנה אחת לאחר החלוקה. המדדים העיקריים שנבחרו לפני המחקר כללו הפסקת עישון ממושכת של 4 שבועות, לאחר שבועיים, ועליה במשקל בנגמלים.

מניתוח הנתונים עולה כי לא קיים הבדל משמעותי בין גמילה של 4 שבועות (P=0.49) או גמילה רצופה של 6 שבועות לאחר הפסקת עישון (P=0.12) במהלך הטיפול. מבין 295 משתתפים שהשלימו את הטיפול, נמצא קשר בין מינון 100 מ”ג ובין שיעורי גמילה גבוהים יותר (71.6%) בהשוואה לפלסבו (48%, OR=2.73, 95% CI = 1.39-5.39, P<0.01).

בקבוצת הנגמלים, אלו שטופלו ב-25 מ”ג Naltrexone השיגו את הירידה המשמעותית ביותר במשקל (בממוצע, 0.7) בהשוואה לקבוצת הפלסבו (1.9, P<0.01). המשתתפים שהצליחו לשמור על תקופת גמילה ארוכה ואלו שהשלימו את הטיפול הראו תוצאות דומות על המשקל.

מינון 100 מ”ג של Naltrexone נראה כמבטיח ביותר להגברת יעילות מדבקת ניקוטין להפסקת עישון, אך דרושים מחקרים נוספים. הירידה המשמעותית במשקל תחת טיפול במינון נמוך של Naltrexone רומזת לכך שייתכן שהטיפול יעיל כקו שני במעשנים עם חשש לעליה במשקל.

בין מגבלות המחקר כלולה הדרישה לנתח בזהירות את התוצאות של המשתתפים שהשלימו את הטיפול, ניפוח אפשרי של שיעורי הגמילה מעישון בשל פיספוס מעידות של מעשנים, יכולת הכללה מצומצמת בשל גיוס באמעצות מודעות פרסומת וכלי עיתונות., ובעיקר מדגם שברובו מורכב לבנים, ואין לו מספיק עוצמה כדי לזהות פגמים בתוצאות שלאחר הטיפול, משך טיפול קצר.

התוצאות של מחקר לטווח מיינונים סיפקו תמיכה נוספת לבדיקת יעילות מינון של 100 מ”ג להפסקת עישון. בינתיים, היתרון של מינון נמוך של Naltrexone על הירידה במשקל, עשוי להיות בעל שימוש קליני מידי, לתת הקבוצה של מעשנים עם חשש ממשקלם.

Arch Intern Med. 2006;166:667-674

לידיעה במדסקייפ

0 תגובות

השאירו תגובה

רוצה להצטרף לדיון?
תרגישו חופשי לתרום!

כתיבת תגובה

מידע נוסף לעיונך

כתבות בנושאים דומים

הנך גולש/ת באתר כאורח/ת.

במידה והנך מנוי את/ה מוזמן/ת לבצע כניסה מזוהה וליהנות מגישה לכל התכנים המיועדים למנויים
להמשך גלישה כאורח סגור חלון זה